Ma 2020 december 01. Elza napja van. Holnap Melinda, Vivien napja lesz.
67572379694921aa8e4ace887e25ec72.jpg

Kritika - Az utolsó műszak

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Egy ország filmgyártását nagymértékben befolyásolja egyebek mellett az is, hogy milyen sajátos jelenségekből tud válogatni: itthon a BRFK mindennapjain keresztül viszonylag nehéz lenne kőkemény drámát vagy akciófilmet alkotni hitelesen, ugyanis hiányzik hozzá az átütő alapanyag.

Egy igazi, gyomorba vágó rendőrfilm

Ha megnézzük a nemrég publikált listát a világ legveszélyesebb városairól, még inkább átérezhetjük, hogy rendőreink igencsak kényelmes helyzetben vannak.

David Ayer nem az az alkotó, aki folyamatosan új műfajokban, különböző stílusokban feszegetné határait: amikor 2000 környékén megírta Antoine Fuqua zseniális Kiképzés című filmjének forgatókönyvét, a hitelesség kedvéért maga is tanulmányozta a Los Angeles-i rendőrség mindennapjait. Tulajdonképpen azóta is ebből a tapasztalatából él rendezőként és forgatókönyvíróként egyaránt, csak a hangszerelést változtatja néha: a Nehéz idők kőkemény dráma Christian Bale egyik legerősebb alakításával, míg Az utca királyai vegytiszta, régimódi akciófilm egy meglepően hitelesen játszó Keanu Reeves-szel.

Jake Gyllenhaal (jobbra) meglepően hiteles keményöklű járőrként, a főleg mellékszerepekből ismert Michael Pena (balra) pedig méltó Partnere (Forrás: Bigbangmedia)

A nagy kérdés az, hogy új filmje, Az utolsó műszak után marad-e Ayernek még elmesélnivaló története, hiszen soha ilyen részletesen, ilyen hitelesen nem beszélt még a témáról: a csupa nagybetűs rendőrfilmet alkotta meg, olyan hitelességgel, amelyről a nyolcvanas évek végén indult Cops című realitysorozat csak álmodik.

A történet két fiatal járőr néhány napját kíséri végig, akik Los Angeles legkeményebb és legveszélyesebb negyedében keresik a kenyérre valót, mindennap gondosan elfojtva magukban a gondolatot, hogy bármikor az utcán végezhetik. Az ilyen szakma persze megkívánja a hasonulást a maga világával: olykor csupán a fair game kedvéért leállnak egy-egy bűnözővel kétkezi bunyót játszani, amelynek tétje a letartóztatás, és a helyi rendőrök igyekeznek kivenni részüket a jóból némi könnyű drog vagy örömlány formájában is. Az utolsó műszak hősei éjt nappallá téve járják a környéket, és egy szebb jövőről álmodoznak – egyikük nemrég házasodott, és felesége épp gyermeket vár, másikuk pedig nyomozó szeretne lenni, s kamerájával gondosan rögzíti mindennapjaikat. A krach azonban beüt, amikor túlzott ambíciótól hajtva véletlenül a legkegyetlenebb drogkartellel húznak újat.

David Ayer eddigi filmjeiben – a hollywoodi iskola szabályait betartva – hagyományos forgatókönyv alapján dolgozott: miközben minden egyes jelenetnek értelme volt a történet későbbi alakulása szempontjából, kisemberek nagy tetteit énekelte meg. Az utolsó műszakban azonban megválik a hagyományos narratívától: gondosan építi a hangulatot, és átfogó tablót alkot a rendőrök mindennapjairól, a jelenetek olykor csupán lazán illeszkednek egymáshoz, a történet főszála sokszor kerül háttérbe, a lényeg a néhány nap részletekbe menő bemutatásán van. A mindent dokumentáló járőr kameráján keresztül a found footage stílusát építi filmjében, de szerencsére nem hagyja magát a műfaj keretei közé beszorítani, és csak az életszerűség kedvéért használja, amikor pedig úgy adódik a történet, külső nézőpontokat is használ.

Jake Gyllenhaal – akiről minden jó ízlésű kritikus lemondott a Perzsia hercege óta – meglepően hiteles a keményöklű járőr szerepében, a főleg mellékszerepekből ismert Michael Pena pedig méltó partner hozzá. Az utolsó műszak igazi gyomorba vágó rendőrfilm, amely thrillerként és drámaként egyaránt bivalyerős.

Az utolsó műszak (2012)
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 110 perc,
Rendezte: David Ayer

magyarhirlap.hu - Német Dániel

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Jobbegyenes (1909) Rejtőzködő magyarország (171) Irodalmi kávéház (492) Belföld (5) Mondom a magamét (4939) Szépségápolás (15) Politika (1571) Egészség (50) Alámerült atlantiszom (142) Mozi világ (440) Gazdaság (655) Történelem (14) Heti lámpás (247) Tereb (140) Tv fotel (65) Nagyvilág (1452) Flag gondolja (33) Vetítő (37) Kultúra (6) Titkok és talányok (12) Gasztronómia (539) Sport (729) Autómánia (61) Emberi kapcsolatok (36) Mozaik (83) Életmód (1)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>