- 0
Edgar Wright rendező-producer 2004-ben találkozott Scott Pilgrim világával. „Kezembe nyomták Bryan Lee O’Malley frissen kiadott képregény-könyvét, és azonnal rákattantam, mert az előző munkám is a fantasztikum és a valóság keveréke volt. Imádtam, hogy Bryan a manga és a videojátékok látványvilágát használja arra, hogy bemutassa fiatal hőseinek érzéseit.
A UNIVERSAL PICTURES bemutatja
MARC PLATT, a BIG TALK FILMS és a CLOSED ON MONDAYS produkciójában
EDGAR WRIGHT
filmjét
SCOTT PILGRIM
A VILÁG ELLEN
– SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD –
Executive producerek
RONALDO VASCONCELLOS
J. MILES DALE
JARED LEBOFF
ADAM SIEGEL
Producerek
MARC PLATT
ERIC GITTER
NIRA PARK
EDGAR WRIGHT
Forgatókönyv
BEYN LE O’MALLEY
képregényei alapján
MICHAEL BACALL & EDGAR WRIGHT
Rendezte
EDGAR WRIGHT
SCOTT PILGRIM…………………………………..MICHAEL CERA
RAMONA FLOWERS……………MARY ELIZABETH WINSTEAD
WALLACE WELLS………………………………..KIERAN CULKIN
LUCAS LEE……………………………………………CHRIS EVANS
STACEY PILGRIM……………………………….ANNA KENDRICK
ENVY ADAMS………………………………………BRIE LARSON
KIM PINE……………………………………………...ALISON PILL
Forgalmazza a UIP-Duna Film
Kész ajándék volt e könyvek adaptálása, mert amellett, hogy rendkívül szórakoztatóak és szívesen azonosulunk a hősökkel, minden átmenet nélkül repítenek a fantasztikum világába. Elképesztő élményt jelentett, hogy egyetlen filmben elegyíthettük a romantikát, a vígjátékot, az akciót és a fantasztikumot. A Scott Pilgrim a világ ellen univerzumát leginkább úgy lehetne jellemezni, hogy egy normális fiatalember normális közegéről van szó, amelyet azonban benépesítenek hiperaktív fantáziájának szüleményei. Bryan Lee O’Malley úgy mutatja be hősét, hogy ő a fejében pergő mozi főszereplője. Naná, hogy meg akartam csinálni ezt a filmet!”
„Az emberi kapcsolatokat a filmben mindvégig meghatározza a tömegkultúra, de nem csupán a zene és a film, hanem a videojátékok is, amelyek immár több mint harmincéves múltra tekinthetnek vissza. Hőseink élettapasztalatát hihetetlen mértékben alakította, hogy tengernyi időt töltöttek el a Nintendójuk gombjait nyomogatva. A huszonéves karakterek számára a Zelma legendája című játék zenéje ugyanolyan otthonosan hangzik, mint másoknak az óvodai mondókák.”
„Scott Pilgrim világában az apró nézeteltéréseket mortal combat-stílusban simítják el. Hősünk a poklok poklára vettetik, amikor találkozik az álomnővel. A titokzatos Ramona Flowers valóságos boszorkánynak tűnik, amikor hét expasija felbukkan, és sorban halálos párbajra hívják ki a srácot. Scottnak szó szerint harcolnia kell szerelméért, ha életben akar maradni.”
„A film egyre őrültebb eseményei erős túlzások eredményei. Amikor egy kamasz vagy egy huszonéves az előző esti kiruccanásról mesél, rettentően felfúj minden részletet. A filmben az összecsapások úgy néznek ki, mint a valódi bunyók erősen felturbózott változatai. Azt mutatom meg, milyen lenne, ha úgy történt volna, ahogyan a hantázó mesélő előadja.”
„A Scott Pilgrim harci jelenetei úgy működnek, mint a szuperprodukciókban a slágerek. A musicalekben a szereplők hirtelen táncra perdülnek és előadnak egy fülbemászó slágert, nálunk meg szó nélkül egymásnak rontanak. Amikor a musicalben egy érzelem már túl heves ahhoz, hogy szavakkal lehessen kifejezni, a karakter dalban mondja el, a mi filmünkben viszont hirtelen jól szájba rúgják egymást a szereplők.”
„A film világát a lepukkant legénylakások, használtcikk-boltok, garázszenekarok és diákkocsmák hangulata határozza meg, amit mindannyian jól ismerünk és szeretünk. A történet fiatalok szerelméről, ordító zenéről és nagy érzelmekről szól. Olyan hősökről mesélünk, akiknek sokat kell teljesíteniük, és még többet tanulniuk. Ja, és a legyőzöttek pénzérmékre robbannak szét.”
HÁT EZ AZ ÁBRA
Itt van nekünk a rokonszenves és foglalkozását tekintve munkanélküli Scott Pilgrim (Michael Cera), a Sex Bob-Omb garázszenekar basszusgitárosa, és pont most találkozott álmai nőjével… szó szerint. Csak egy baj van a megfoghatatlan és titokzatos Ramona Flowersszel (Mary Elizabeth Winstead). Van hét gonosz expasija, akik meg akarják ölni Scottot.
Scott Pilgrimnek soha nem okozott gondot a csajozás, inkább megszabadulni volt nehéz tőlük. Bonyolítja most az életét, hogy visszatért a városba a lány, aki kést mártott a szívébe, és tini barátnőjét is le kellene valahogy ráznia, miközben Ramona lebeg lelki szemei előtt. Hamar kiderül, hogy új szerelmére egy csapat elvetemült expasi vigyáz, akik mindenképpen ki akarják őt iktatni.
Ahogy Scott egyre jobban összemelegszik Ramonával, annál veszedelmesebb exek támadnak, a hírhedt gördeszkástól a vega rocksztáron át egészen a vérfagyasztó egypetéjű ikrekig. Ha tényleg azt akarja, hogy beteljesüljön igaz szerelme, meg kell küzdenie valamennyiükkel, mielőtt beütne a GAME OVER.
A produkció
Műfajok kavalkádja
Marc Platt producer figyelmét kollégái, Jared LeBoff és Adam Siegel hívták fel Bryan Lee O’Malley képregény folyamának első kötetére még 2004-ben. „Teljesen padlót fogtam attól, mennyire vérbő és vibráló Scott Pilgrim világa, és hogy milyen ügyesen megragadja egy korszak és nemzedék leglényegét – emlékszik vissza Platt. – Olyan világban élnek, ami képregényből, nindzsáskodásból, kungfuból, mangából meg animéből áll. De a dolgok mélyére tekintve láthatjuk, hogy rokonszenves srácok ők, akiknek érzelmi élete iránt azonnal érdeklődni kezdesz.”
Platt azonnal észrevette, hogy a képregény folyam ideális filmes alapanyag. „Meghatódtam Scott Pilgrim vergődését látva, ahogyan sóvárog az álomlány után. Össze kell szednie magát ahhoz, hogy elérje, amit akar.”
Miután megnézték Edgar Wright első nagyjátékfilmjét, a Haláli hullák hajnalát (Shaun of the Dead), LeBoff és Siegel azt javasolták Plattnek, hogy a műfajokat oly fényes sikerrel elegyítő rendezőt bízzák meg a tervezett produkció megvalósításával. „Amikor igent mondott, ki tudtam volna bújni a bőrömből! – folytatja Platt. – Keményebben dolgozik, mint bármely más általam ismert rendező, és az egyes elemeket úgy illeszti egymáshoz, hogy a végeredmény tökéletes egészet alkot. Hihetetlenül alaposan felkészül, és inspirálja a munkatársait, mert látszik rajta, hogy imádja a karaktereket és a történetet.”
A forgatókönyvet társszerzőként jegyző Wright akkor hallott először a projektről, amikor a Haláli hullák hajnala 2004-es Los Angeles-i vetítésén LeBoff és Siegel megajándékozták a Scott Pilgrim’s Precious Little Life című O’Malley-kötettel, amely a sorozat első része. „Akkor jelent meg, és ez a két lelkes csávó azt mondta, csináljunk filmet belőle – emlékszik vissza a rendező. – A könyv egy hónapig dekkolt a táskám mélyén, mert a Haláli hullák promóciós körútján kellett részt vennem, de aztán a hazafelé tartó gépen elővettem a bizony már elég szamárfüles példányt, és nekiestem. Az első oldalától élveztem, de igazából akkor kattantam rá, amikor Scott Pilgrim e-mailt kap, hogy nemsokára meg fog halni. Onnantól már csak az foglalkozatott, ez az egész hogyan fog kinézni filmen.”
Wrightot nem csupán a történet nyűgözte le, hanem az is, ahogyan O’Malley a videojátékok és a manga eszközeit használja a szereplők felfokozott érzelmeinek bemutatására. „A Spaced című tévésorozatomra emlékeztetett. Arra vágytam, hogy még tovább toljam ki a mágikus realizmus határait. Tudtam, hogy most majd teljesen őrült akciókat tudok a vászonra varázsolni, és teljesen elszabadulhat a fantáziám.”
Nira Park producer, a Big Talk Entertainment vezetője ezúttal már negyedszer dolgozott együtt Wrighttal. „Kapcsolatunk a Spaced című sorozattal kezdődött, aztán szemtanúja lehettem, amint Wright kreativitása egyre jobban megmutatkozik a Haláli hullák és a Vaskabátok (Hot Fuzz) rendezőjeként – magyarázza a producer. – Mind a négy projektünk igaz szerelemben fogant!”
A képregények forgatókönyvvé alakítása érdekében Michael Bacall is csatlakozott a stábhoz. A több mint öt éven át tartó munka még azelőtt megkezdődött, hogy Wright második nagyjátékfilmje, a Vaskabátok elkészült volna. „Az összes lehetséges módon együttműködtünk – hol az óceán két oldaláról küldözgettünk egymásnak üzeneteket, hol ugyanabban a szobában senyvedtünk, ő bal kézzel pötyögött, én meg jobbal. Sorban írtuk a jeleneteket, aztán kicseréltük és átszerkesztettük őket. Néha mind a ketten ugyanazt a jelenetet hegesztettük, aztán összehasonlítottuk, hová jutottunk.”
Wright igyekezett úgy megalkotni a forgatókönyvet, hogy minél jobban hasonlítson egy videojátékra, amelyben Scottnak sorozatosan halálmeccseket kell vívnia. Bacall tökéletes partner volt ehhez. „Edgar lelkesedése teljesen magával ragadott – számol be tapasztalatairól a forgatókönyvíró. – Ez az ember nem is alszik! Szinte mikroszkóppal figyeli a részleteket. Munka közben adrenalintúltengésben szenvedtünk, amit a szoros határidő és a rengeteg tripla kávé idézett elő.”
Amikor a Scott Pilgrim-képregény alkotóját megkeresték a filmesek, épphogy csak túl volt az első köteten, és nem nagyon derengett neki, merre fog kanyarodni a történet. „De azért úgy csináltam, mintha kész terveim lennének, és kanyarítottam nekik egy vázlatot” – nevet Bryan Lee O’Malley. A művész nem tagadja, Scott Pilgrim azt az életet éli, amely rá és huszonéves barátaira volt jellemző annak idején Torontóban, de egyben vágybeteljesítő fantázia is. „Scott egy kicsit ütődött, szertelen, és hedonista módon viszonyul az élethez. A nők megőrülnek érte, és képes úgy harcolni, akár egy szuperhős. A Scott Pilgrimben jól kimutathatók a japán képregény, az indie és a klasszikus rock meg a videojátékok hatásai. Ez nem is csoda, ezeket mind imádtam. Az volt a célom, hogy az összetevőket elegyítsem, felturbózzam, és a keletkezett anyagba beleszőjem mindennapi élettapasztalataimat. A totális valóság találkozik ily módon az absztrakcióval, és mindkettőnek egyaránt fontos a szerepe.”
Scott és Ramona: láttál már csajt ilyen hajjal?
„Csodálatos és húzós feladat volt” – így jellemzi O’Malley a szereplők kiválasztását, a jeles szerzőt ugyanis a film alkotói felkérték, mindvégig tartsa vigyázó szemét a projekten.
Michael Cera már olvasta az első két Scott Pilgrim-kötetet, amikor felajánlották neki a film címszerepét. „A karakter olyan pontosan ki volt dolgozva, hogy gond nélkül Scott bőrébe tudtam bújni – mondja az ifjú színész. – Az elején azért nehéz volt, mert tudtam, a rajongók elvárásai magasak, de Edgar segített abban, nehogy fejre álljak a nagy erőlködéstől.”
A Superbadben és a Junóban szuperrendes srácokat játszott, ezért Cera boldog volt, hogy végre más oldaláról is bemutatkozhat. A film készítői éppen ezeket az új tulajdonságokat akarták belőle felszínre hozni. „Nem is kell játszania, elég, ha önmagát adja, azt hiszem, ezt hívják zsenialitásnak – mondja Platt producer. – Tökéletesen megtestesíti a karaktert. A nézők el fognak ámulni, milyen kemény srácot faragott belőle Edgar: nem túlzás azt mondani, hogy kihozta belőle az állatot.”
Scott még mindig nem heverte ki szakítását Envy Adamsszel, a lánnyal, aki kést mártott a szívébe, aztán teljesen paff lesz, amikor találkozik a titokzatos Ramona Flowersszel. „Scott egyik éjjel megálmodja Ramonát, aztán a lány egyszer csak elébe toppan a maga hús-vér valójában – magyarázza Cera. – Ahogy egy rendes álomnő esetében elvárható, a srác nem tud Ramónán eligazodni, és éppen ettől olyan ellenállhatatlan számára. De még ott van a másik barátnő is, tehát az új csaj tabu... de pont emiatt zúg bele teljesen.”
Ramona már csak azért is tartózkodó, mert a Gonosz Exek Csapata minden mozdulatát ellenőrzi. O’Malley direkt suta nevet adott a csapatnak, ám ez megtévesztő, mert a fiúk halálkomolyak, ha Ramona szerelmi életének tönkretételéről van szó. Ráadásul bosszantja őket a perspektíva, hogy pont a béna Scott lehet a következő szerelem a lány életében.
„Ramonának még nem volt olyan pasija, mint Scott – mutatja be karakterét Mary Elizabeth Winstead, akit a Die Hard 4-nek köszönhetően ismertek meg a nézők szerte a világon. – Korábban mindig kemény, sötét és titokzatos alakokkal járt, most meg itt van ez a kedves kis idióta, akit a szárnyai alá vesz.”
Mivel Ramona és Scott szinte minden jelenetben szerepel, a két színész végig ott volt a forgatás valamennyi helyszínén. A gonosz exek egymás után lendülnek akcióba, ezért Winstead és Cera úgy érezték, mindig újabb és újabb filmet készítenek. „Hetente új energiával töltődtünk fel – magyarázza a színésznő. – Nagyon szórakoztató volt, ahogy ezek a különleges karakterek egymás sarkára taposva berobbantak a cselekménybe.”
A film szereplői
MICHAEL CERA (Scott Pilgrim) rövid idő alatt Hollywood egyik legtöbbet foglalkoztatott fiatal sztárjává vált. A színjátszás iránt háromévesen kötelezte el magát, amikor bárányhimlővel ágyban feküdve számtalanszor megnézte a Szellemirtókat (Ghostbusters), Bill Murray-rajongó lett, és megtanulta az összes dialógust. Hírnévre az Emmy-díjas Az ítélet: család (Arrested Development) című vígjáték-sorozat egyik főszereplőjeként tett szert. Judd Apatow is felfigyelt rá, és beválogatta a Superbad – avagy miért ciki a szex? című vígjátéka csapatába. A 20 millió dollárból forgatott film 170 milliót termelt, és 2007 egyik legtöbbet emlegetett alkotása volt. Cera következő nagy sikerét a Juno című Oscar®-ra jelölt film egyik főszerepében aratta.
További fontos filmjei: Lázadó ifjúság (Youth in Revolt), Dalok ismerkedéshez (Nick and Nora’s Infinite Playlist), A kezdet kezdete (Year One), Egy veszedelmes elme vallomásai (Confessions of a Dangerous Mind), Frequency.
MARY ELIZABETH WINSTEAD (Ramona Flowers) már nagyon fiatalon előadóművészetet tanult Salt Lake Cityben. Később tehetségének köszönhetően a New York-i Joffrey Ballet Schoolban tanulhatott táncot és színészmesterséget. Hamarosan színpadra lépett a Broadway-n, és az International Children’s Choirben is énekelt, s innen már nem volt messze a hollywoodi karrier.
Szerepelt, sőt énekelt is Quentin Tarantino Grindhouse – Halálbiztos (Grindhouse Presents: Quentin Tarantino’s Death Proof) című filmjében, Emilio Estevez Bobby című rendezésében pedig olyan kimagasló teljesítményt nyújtott, hogy jelölték a színészkamara díjára.
További filmjei: Hullócsillag (Factory Girl), Fekete karácsony (Black Christmas), Die Hard 4. – Legdrágább az életed (Live Free or Die Hard), Végső állomás 3. (Final Destination 3), Szuper felsőtagozat (Sky High).
Jövőre mutatják The Thing című filmjét, amely A dolog című Carpenter-klasszikus remake-je.
KIERAN CULKIN (Wallace Wells) lenyűgöző hatást tett a közönségre a Minden jöhet (Igby Goes Down) főszerepében, megkapta érte a kritikusok díját, és Arany Glóbuszra is jelölték.
Első mozifilmje a Reszkessetek, betörők! (Home Alone) volt (a főszerepet játszó bátyja, Macaulay Culkin kisöccsét alakította), amit a folytatása követett (Home Alone 2: Lost in New York). Első főszerepét Az óriás (The Mighty) című filmben kapta Sharon Stone oldalán.
További fontosabb filmjei: Oltári fiúk (The Dangerous Lives of Altar Boys), Árvák hercege (The Cider House Rules), A szív dallamai (Music of the Heart), A csaj nem jár egyedül (She’s All That), Hiába futsz (Nowhere to Run), Túl nagy család (It Runs the Family), Örömapa 1-2. (Father of the Bride 1-2.)
CHRIS EVANS (Lucas Lee) nagy költségvetésű és független produkciókban egyaránt bizonyította tehetségét. Jövőre a Captain America: The First Avenger című képregény-adaptáció címszerepében lesz látható. Ugyancsak jövőre mutatják be What’s Your Number? című vígjátékát is, illetve a Puncture című független drámát.
Válogatott filmográfiája: Fantasztikus Négyes (Fantastic Four), A Fantasztikus Négyes és az Ezüst Utazó (Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer), Vesztesek bosszúja (The Losers), Az energia (Push), Az utca királyai (Street Kings), Napfény (Sunshine), The Loss of a Teardrop Diamond, Mobil (Cellular), Halálbiztos vizsga (The Perfect Score), Kegyetlen faj (Fierce People), London. Első filmszerepét a Már megint egy dilis amcsi film (Not Another Teen Movie) című vígjátékparódiában kapta.
ANNA KENDRICK (Stacey Pilgrim) legutóbbi nagy sikerét az Egek ura (Up in the Air) című drámában aratta, Oscar®-ra jelölték alakításáért. Megkapta a kritikusok kamarájának díját, s többek között jelölték Arany Glóbuszra és a színészkamara díjára is.
Szerepelt az Alkonyatban és folytatásaiban (Twilight, The Twilight Saga: New Moon, The Twilight Saga: Eclipse).
Nagy sikert aratott a Rocket Science című filmben is, a Sundance fesztiválon jelölték érte a Film Independent Spirit Awardra. Ugyanerre a díjra jelölték már legelső filmszerepéért is (The Camp).
A film alkotói
EDGAR WRIGHT (rendező, producer, forgatókönyvíró) még csak harmincas évei közepét tapossa, de már olyan gazdag műveinek listája, mint egy veterán filmesnek. Hazájában, Angliában először a kultikus Spaced című sitcommal szerzett hírnevet, ezt követte a Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead) című romantikus zombikomédia, majd a Vaskabátok (Hot Fuzz) című akcióvígjáték. Wright bizonyítani vágyó filmrajongóból néhány év alatt sikerfilmeket készítő filmrajongóvá nőtte ki magát.
Az angliai Somersetben nőtt fel, első opuszát 14 évesen készítette egy Super 8-as kamerával. Címe: Rolf Harris Saves the World (RH megmenti a világot). Később még számos rövidfilmet készített Video 8-as kamerájával, amelyet egy versenyen nyert I Want to Get Into the Movies (Filmezni akarok) című animációs filmjével.
Húszéves volt, amikor elkészítette a Fistful of Fingers (Egy marék ujj) című spagettiwestern-paródiáját, amelynek helybeli srácok voltak a szereplői. A szokatlan alkotást néhány mozi bemutatta, s ennek folyományaként Wrightot tárt karokkal fogadta a Paramount Comedy Channel, ahol vicces szkeccseket rendezett. Ekkor alapozta meg tartós barátságát és munkakapcsolatát kedvenc színészeivel, Simon Peggel és Jessica Hynesszal.
Húszas évei elején a BBC-nek is rendezett szórakoztató műsorokat. Országos ismertségre akkor tett szert, amikor két évadot rendezett a Spaced című sitcomból a Channel 4 számára. A Simon Pegg és Jessica Hynes főszereplésével készült produkció kultikus rangot ért el, számos díjjal tüntették ki, a DVD-megjelenés alkalmából pedig Wright és két sztárja amerikai körúton is részt vett.
A sorozat sikerének köszönhetően zöld utat kapott a Haláli hullák hajnala, amelyet Wright Peggel írt és rendezett. A film hatalmas kritikai sikert aratott, rangos díjakat nyert, a Time magazin beválogatta minden idők 25 legjobb horrorfilmje közé, és az élőhalottas mozi atyja, George Romero arra ragadtatta magát, hogy kijelentette: ez a kedvenc zombifilmje.
A Vaskabátok volt Wright és Pegg következő nagy dobása, amelyet megint csak együtt írtak és rendeztek. A film 21 millió fontot hozott Angliában, 90 millió dollárt világszerte, elnyerte a National Movie Awardot és az Empire magazin díját, mindkettőt legjobb vígjáték kategóriában.
Wright nem csupán a nézők körében lett népszerű, felfigyeltek rá a kollégái is. Quentin Tarantino és Robert Rodriguez felkérték, hogy a Grindhouse-hoz készítse el a Don’t című ál-előzetest, Peter Jackson és Steven Spielberg pedig bevonták a The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn című film forgatókönyvének megírásába.
Wright jelenleg a The World’s End című produkción dolgozik (a Guardian találgatása szerint vicces apokalipszis várható), ez a harmadik közös munkája Peggel. Előkészületben van a Marvel Studios égisze alatt készülő képregény-adaptáció, az Ant-Man, valamint a Working Title produkciója, a Baby Driver, amelyről a rendező annyit árult el, hogy musicalbe oltott akciókrimi lesz.
MARC PLATT (producer) azon kevés producerek egyike, akik a színház, a film és a televízió világában is jelentős sikereket értek el. Munkái hét Oscar®-, 16 Tony-, 12 Arany Glóbusz- és 19 Emmy-jelölést kaptak. Mielőtt megalapította saját cégét, a Marc Platt Productionst, három nagy stúdió (Universal Pictures, TriStar Pictures és Orion Pictures) elnöke volt. Korábban tevékenykedett szórakoztatóipari jogászként, illetve üzleti ügyekkel foglalkozott egy színészügynökségnél.
A legsikeresebb filmek, amelyek irányításával készültek: Doktor Szöszi (Legally Blonde), Doktor Szöszi 2. (Legally Blonde: Red, White & Blonde), Kilenc (Nine), Rachel esküvője (Rachel Getting Married), Wanted, Kopperek (Cop Out), Charlie St. Cloud halála és élete (Charlie St. Cloud).
Előző cikkNagyító alatt - Az utolsó léghajlító