Ma 2024 március 28. Gedeon, Johanna napja van. Holnap Aguszta napja lesz.
356940e87a7385ba634acb0cf20d1765.jpg

Film és filozófia – nézünk, mint a moziban?

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Keveset tudunk a következő szövegről, amely a francia egzisztencializmus mesterének tollából származik. A szövegrészletben Jean-Paul Sartre az emberi tudat és a mozgókép kapcsolatának misztériumáról elmélkedik.

Mivel 1924-ben íródott, amikor a filozófus gondolkodó még csak tizenkilenc éves volt, a következőkben igazi ritkaságot olvashatunk. A szerző halála után tíz évvel, 1990-ben publikált sorokat nehéz lenne elhelyezni Sartre életművében: talán érett bevezető az író későbbi fenomenológiai ontológiáját (lételméletét) bemutató A lét és a semmi című kötethez?  Méltó bemutatkozás példaképei Husserl és Heidegger előtt? Vagy csak egy mozizó fiatal kusza merengése? Egyfajta bambulás ez, röpködő gondolatok útvesztője.

Maga a film tudat, mert egy szétválaszthatatlan folyam része. A film lényege a mobilitásában és a hosszúságában van. A tartály vize nem lehet a folyamé, így a film sem egy mozdulatlan klisés tekercs. Sokkal inkább állapotok sokasága, egy szivárgás, egy szétválaszthatatlan folyás – ravasz, olyan mint az Énünk. Az ötlet a gondolkodás megállása; akkor születik amikor a gondolat: ahelyett, hogy folytatná útját, megáll, és saját magára reflektál, mint a felszabaduló melegség. Akárcsak az akadályba ütköző golyó. Tehát a gondolatok szivárgása néha megáll a moziban. A tranzitív állapotot szubsztantív állapot követi, így a folyam ötletté szilárdul. Ha úgy tetszik, ez az a jelenség, melynek bekövetkezésekor egy üldözéses jelenet izgalma után nyugodt képek sorozata következik, általánosabb mondanivalóval. Egy mozdulatlan csoportról beszélünk: szerelmesek a tóparton, gyermekek anyjuk halálos ágyánál. S ez a brutális megállás úgy jön a filmben, ahogyan az ötlet jön a tudatunkban, titkon érkezik az Énünkhöz. A színházban az általános gondolatok absztrakt világában vagyunk jelen, a moziban viszont a rendező kézen fogva vezethet bennünket, kénye-kedve szerint. A moziban elmerülünk a sötét éjszakában - amit a német költők Létezésnek neveztek -, majd belénk hasít a boldogító apró zene. A precíz mozdulatok koncentrálásra kényszerítenek bennünket, a vásznat fürkészve már nem tudunk ellentmondani, nem tudjuk az Ént ellentétbe helyezni a külső eseményekkel. A rendező játékai vagyunk, ránk erőlteti saját felfogását a drámáról. Elüldözi a regénynek azt a bajos örömét, hogy beleképzelhetünk valakit a szereplők bőrébe; öntörvényűleg meghatározza, hogy melyik színész a hős. 

-        Écrits de jeunesse részlet (kiadó: Éd. Gallimard, NRF, 1990) -

Amiről Sartre beszámol, az a művészmozik univerzuma, hiszen a film tudat, egy olyan folyam része, amit értelmeznünk kell, anticipálnunk kell a cselekmény végkimenetelét. Az esszencia ezért van a mobilitásban és a hosszúságban: érdemes elemeznünk a szereplők közötti viszonyt, az ok és okozat közötti kapcsolatot, a következményeket. Így később tanulságot vonhatunk le a jelenetekből, és a terem kijáratánál már nem a színész lesz a hős, sokkal inkább mi magunk lehetünk saját életünk főszereplői. Valóban helytálló a gondolatmenet, hiszen napjainkban könnyen a hoollywood-i filmáradat áldozataivá válhatunk. Az akciófilm során néha elfelejtünk gondolkodni; sőt, általában akkor eladható egy szuperprodukció, ha önfeledt élményt nyújt a jegy áráért. Persze csak ha úgy döntünk, hogy prédaként viselkedve feladjuk az ellentmondás lehetőségét. Fel kell készüljünk az intenzív akcióra, az egysíkú rendező-központú gondolkodásra. Mert a film lehet menekülési pont is. A fiatal Sartre nem hazudtolja meg a későbbi filozófust, számunkra pedig kuriózum, amikor film és filozófia ilyen formában ötvöződik.

Balázs Ádám Samu

Szerző a Flag Polgári Műhely tagja

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Egészség (50) Emberi kapcsolatok (36) Autómánia (61) Flag gondolja (36) Sport (729) Titkok és talányok (12) Irodalmi kávéház (537) Gazdaság (702) Heti lámpás (310) Kultúra (6) Szépségápolás (15) Politika (1582) Mondom a magamét (7501) Nézőpont (1) Mozaik (83) Vetítő (30) Belföld (10) Jobbegyenes (2778) Tv fotel (65) Nagyvilág (1309) Gasztronómia (539) Tereb (146) Rejtőzködő magyarország (168) Mozi világ (440) Életmód (1) Történelem (17) Alámerült atlantiszom (142)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>