Ma 2020 február 18. Bernadett napja van. Holnap Zsuzsanna napja lesz.
c6078b18e210e6b9797b028358919262.jpg

Fény derül Da Vinci titkaira

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Az elmúlt időszak múzeumi sikertörténete a londoni National Gallery Leonardo-kiállítása. A páratlan válogatásra lehetetlen jegyet szerezni, de szerencsére az őszi megnyitó kapcsán készült egy remek dokumentumfilm, aminek segítségével virtuális sétát tehetünk a Leonardo da Vinci: Festő a milánói udvarban című tárlaton az Uránia moziban. Az első vetítésen mi is ott jártunk.

Mondhatni, bölcsőjébe tért most vissza a tudományos ismeretterjesztés eszméje, hiszen az Uránia mozi díszes falai között 1897-ben már javában folyt a barátságos népnevelés az Uránia Tudományos Társaság szervezésében. Eltelik 115 év, és lám, ismét tömegek ülnek a moziban azért, hogy többet megtudjanak a világ valaha élt legnagyobb művészéről – a Leonardo Live első hazai vetítése komoly sikerként könyvelhető el.

A jegyüzérek boldogsága


De miért is kell egy moziban nézegetni a Mona Lisa alkotójának festményeit? A válasz fájdalmasan egyszerű: a londoni National Gallery kiállítására szinte lehetetlen bejutni – igaz, több százezer látogatónak már sikerült,  nem mellesleg a jegyüzéreknek köszönhetően is, akik nemritkán a normál ár huszonötszöröséért adták el a belépőket.

Páratlan sikertörténetről van szó, ami annak fényében tűnik igazán nagy dobásnak, hogy az elmúlt években szerte a világon teret hódítottak a hatalmas tömegeket vonzó megakiállítások. A siker titka a gyűjtemény egyedülálló voltában rejlik, hiszen a Leonardo da Vinci: Festő a milánói udvarban című kiállítás az eddigi legnagyobb számú, több mint 90 alkotást felvonultató gyűjtemény a reneszánsz mester képeiből. Bombasztikusabban megfogalmazva: soha nem szerepelt együtt ennyi remekmű a tudósként és mérnökként is maradandót alkotó zsenitől. A kiállítás szervezése ezért is vett több évet igénybe, hiszen a londoniaknak meg kellett győzniük más gyűjtemények, így többek között a Louvre és a krakkói Nemzeti Múzeum vezetőit, hogy kölcsönözzék oda féltve őrzött kincseiket.

Megérte a diplomáciai küzdelem, hiszen ennek köszönhetően láthatja például a kiállítás nézője együtt a két, különböző időben keletkezett Sziklás Madonnát, így az is egyértelművé válik, milyen sokat változott évtizedek alatt a nagy művész festői felfogása és világképe. A kiállítás nem kevesebbre vállalkozik egyébként, mint hogy bemutassa azt a folyamatot, ahogy Leonardo a kezdeti vázlatoktól eljutott a remekművek megfestéséig. Ráadásképpen azt a Krisztus-portrét is kiállították (Salvator Mundi), aminek létezéséről tudni lehetett, de csak pár éve került elő.

Bono szerencsére nem szólalt meg

A Leonardo Live felvételei az őszi londoni megnyitón készültek, ezért a világ számos mozijába eljutó dokumentumfilm nézői átérezhetik azt az izgalmat, amit egy ilyen nagyszabású vállalkozás betetőzése okoz. A nagyjából másfél órás film készítői igyekeznek bekukkantani a kulisszák mögé, valamint a kamera elé ültettek jó pár jelen lévő szakértőt és hírességet. Szerencsére nem arról van szó, hogy mondjuk Bono elemezné a reneszánsz mester ecsetkezelését vagy Rihanna vallana arról, milyen nagy hatást gyakorolt alkotói pályájára a Hölgy hermelinnel című kép.

Ehelyett kortárs portréfestő beszél az anatómia szerepéről a művészetben és Leonardo munkásságában, balettművész elemzi az egyik félbemaradt alkotás drámai mozdulatát, fotóművész mesél a fények szerepéről, vagy éppen egy egyházi elöljáró osztja meg nézeteit az egyik alkotás kapcsán. Különösen érdekesek az összehasonlítások: látni, milyen hatalmas különbség van Leonardo két híres női portréja – a Hermelines hölgy szelídsége és érzékisége, valamint a Szép fegyverkovácsné dacos keménysége – között. Ugyancsak izgalmas belepillantani a háttérben folyó munka kulisszatitkaiba: a kiállítás megtervezésének folyamatába, látni, milyen szakmai kihívások nehezednek a szervezőkre a képek szállítása és védelme kapcsán.

A film profi munka, de szerencsére nem a hideg precizitás útjára léptek az alkotók. A két műsorvezető lelkesedése határtalan, és ez átragad a nézőre is. Jó arányérzékkel vágták meg a riportokat, és legnagyobb örömünkre a film nem fullad unalmas művészettörténeti leckefelmondásba, de nem is akar mindenáron újító lenni. Szinte minden megszólaló szájából érdekes és fontos közlendők hangzanak el, így a Leonardo Live ténylegesen képes új és friss szempontokat kínálni a sokat csodált alkotások szemléléséhez. Ráadásul annyira hatásosan teszi ezt, hogy a néző végül egyszerre örül, hogy láthatta a kiállítást, de bánatos is, hogy a cím ellenére mégsem élőben.

Fotó: Uránia Nemzeti Filmszínház

Apró szépséghibák

Az Urániát mindenképpen megilleti tehát a dicséret, amiért műsorára tűzte a filmet, azt viszont sajnos nem lehet elhallgatni, mennyire zavaró, hogy a feliratok a vászon tetején olvashatók. Arról nem is beszélve, hogy a világosabb felületeken a fehér feliratot legfeljebb a grönlandi bálnavadászok tudják elolvasni, de belőlük egyet sem láttunk az este folyamán. Tömeget viszont igen, ezért aki nem akar lemaradni a kellemes kultúrélményt kínáló vetítésről, ]]>gyorsan próbáljon meg jegyet szerezni]]> a soron következő előadások valamelyikére.

mno.hu - Szathmáry István Pál

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Rejtőzködő magyarország (171) Mondom a magamét (4316) Vetítő (37) Belföld (5) Autómánia (61) Egészség (50) Emberi kapcsolatok (36) Heti lámpás (232) Nagyvilág (1446) Politika (1571) Tv fotel (65) Életmód (1) Kultúra (4) Mozaik (42) Gasztronómia (539) Jobbegyenes (1689) Szépségápolás (15) Tereb (139) Mozi világ (440) Irodalmi kávéház (479) Történelem (13) Alámerült atlantiszom (142) Flag gondolja (33) Sport (729) Gazdaság (637)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>