Ma 2024 április 27. Zita napja van. Holnap Valéria napja lesz.
Kidobták a tanárt, mert a Bibliából olvasott fel részleteket

Kidobták a tanárt, mert a Bibliából olvasott fel részleteket

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve
Ezt a történetet nem fogják elhinni, pedig igaz!

Újabb abszurditás: a francia állam szerint megsértette a tanár a világias oktatást. Ezzel. Egy tudós szerint Franciaország a muszlimokra akar tekintettel lenni.

Mintha nem lenne elég baja a francia közoktatásnak, a legújabb elmebetegséggel traktálja a francia oktatási minisztérium az országot. Elzavartak egy tanárt, mert a Bibliából olvasott fel részleteket.

Mathieu Faucher. Egy Malicornay nevű kis falu tanára. Negyven év körüli férfi, saját bevallása szerint nem is vallásos. Mondhatni ateista. De a kultúrát szereti. Az Iliászt is, az Odüsszeiát is, és – nem gondolta volna, hogy ebből baja lesz – a Bibliát is. Kilenc-tíz éves gyerekeket tanít. Amikor azt vette észre, hogy olyan kérdéseket tesznek fel neki a kisgyerekek, hogy „Ki az a bácsi a kereszten, láttam egy ünnepségen egy teremben” vagy „Húsvétkor miért nem dolgozik apu meg anyu?” vagy egész egyszerűen: „Ki volt Jézus?”, akkor úgy gondolta, hogy válaszolni fog nekik. Részletesen.

A következő szülői értekezleten megkérdezte a szülőket, hogy mit szólnának, ha alapfokú bibliaismereteket tanítana a gyerekeknek. Úgy tűnt, hogy a szülők örültek. Összesen 10 ilyen órát tartott a tanár, egyenként 40 perces volt mindegyik. A tizedik után a helyi tanfelügyelet névtelen levelet kapott, hogy a tanár súlyosan megsérti a kötelező világiassági szabályokat és klerikális propagandát folytat. A tanár ezután nemcsak a húsvétról nem beszélhetett többet, hanem semmiről sem. Felfüggesztették. Néhány hónap után kidobták iskolájából, és a megye egy másik iskolájába egyszerűen áthelyezték, száműzték.

A (még egyszer: magát ateistának valló) tanár hiába bizonygatta, hogy szó sem volt vallási propagandáról, ő tiszteletben tartja a köztársaság világi követelményeit – egyszerűen csak érdekes történeteket olvasott fel a Bibliából. A védekezését nem fogadták el. Megszólalt Didier Leschi is. Ő az európai vallástudományokkal foglalkozó intézet elnöke, maga is tudós. Azt mondta, hogy nyilvánvalóan a muszlim gyerekek miatt ennyire érzékeny probléma ez Franciaországban. Vagyis: a zsidó-keresztény szimbólumokkal azóta ennyire óvatos az iskolákban a francia közoktatás, amióta – és persze különösen a migránsválság óta – rengeteg a muszlim gyerek az iskolákban és a szülők nem tűrik el például a bibliaoktatást.

Igaz, ahogy semmit, a francia irodalmat sem lehet megérteni bibliai ismeretek nélkül. Mallarmé, Zola, Flaubert vagy Camus tanítása is teljesen felesleges így, és most csak néhány példát írtam, ami éppen eszembe jutott. De mondjuk a Godot-ra várva sem lenne érthető. Sőt. Felnőtt fejjel is elolvastam, és tényleg vitathatatlan: nincs sok csodálatosabb regény A nyomorultaknál. Franciaországban általános iskolában is tanítják. Jean Valjean, a főszereplő élete is egyfajta Jézus-történet. Ha egy francia tanár nem magyarázza el a Victor Hugo-regény hátterét, akkor mégis hogy értik meg azt a gyerekek?

Persze, találunk más példákat is.

Karácsonykor történt Franciaországban az a hihetetlenül nevetséges (és persze felháborító) botrány, hogy egy Bordeaux melletti kisvárosban pedagógusok leállították a moziban az iskolai vetítést, mert a hollywoodi sikerfilmet nem ítélték eléggé világiasnak. A The Star (francia címén: Karácsony csillaga) című rajzfilm a tanárok szerint túlságosan vallásos volt. A Golden Globe-ra is jelölt rajzfilm – ha jól emlékszem a főszereplő állatra – egy teve története, tulajdonképpen egy Jézus-allegória. Természetesen szépen és teljesen normálisan meséli el az emberi civilizáció egyik alaptörténetét. Úgy, hogy azt egy hat-hét éves gyerek is megértse. Éppen ez nem tetszett a tanároknak. Felgyújtatták a villanyt, leállíttatták a vetítést. A mozitulajdonos összeverte a bokáját, vissza is fizette volna a 83 gyerek jegyét, végül egy másik filmet vetített le nekik. A Le Figaro idézett egy olvasói levelet, amiben a szerző kétségtelenül szellemesen zárta a levelét: „Boldog decembert!”, így köszönt el. Arra utalt, hogy például Kanadában egyre több munkahelyen tilos „Boldog karácsonyt” vagy „Boldog hanukát” mondani, mert nem szabad megsérteni azokat, akik nem a keresztény-zsidó kultúrkörhöz tartoznak.

A muszlimok nem ilyen szégyenlősek, hogy ne azt mondjam, nem ennyire „politikailag korrektek”. A Le Point arról írt néhány hete, hogy egyre több az illegális muszlim hitoktatás Franciaországban. És nem heti 40 percben, hanem napi két órában, vagyis hetente 10 órában tanulják a muszlim bevándorlók és a bevándorlók gyerekei – sokszor illegális körülmények között – a Koránt. Azt mondják: ha egy illegális muszlim vallási központot bezárnak, három háztömbbel arrébb három nap múlva nyitnak egy újat. Beszámoltak egy olyan Párizs környéki elővárosi iskoláról, ahol a gyerekek többsége már franciául sem tud. Csak arabul. Az egyik pedagógus szerint hivatalos tolmácsot kellene az államnak biztosítani a pedagógusok számára, mert nem tudnak kommunikálni a gyerekekkel.

A baloldali bukott miniszterből elnökké lett Macronnal elég barátságos L’Express címlapon foglalkozik a tűrhetetlen francia iskolarendszerrel. A toulouse-i Gallieni iskoláról írtak tízoldalas beszámolót. Hogy milyen borzalmas a helyzet, mutatja, hogy az újságírók legfeljebb abban reménykedtek, hogy azért találnak öt-hat olyan pedagógust, akik hajlandó névvel is nyilatkozni az elviselhetetlen körülményekről, esetleg hagyják magukat lefényképezni. Nem ötöt-hatot találtak. Hatvanat. Mert már úgy érzik, nincs vesztenivalójuk.

Tanárverés, erőszak, radikális muszlimok, dzsihadistákhoz közel került gyerekek, iskolába fegyverrel járó bűnöző kamaszok, közrendre veszélyes, nyilvántartott félig-meddig terroristák, börtönből kiengedett fiatalok. A megkérdezett tanárok és gyerekek 95%-a már átélt az iskolában erőszakot. Kilencvenöt százalékuk.

Ilyen körülmények között a francia oktatási minisztérium azt tartja problémának, hogyha egy falusi pedagógus a szabadidejében ingyen, hetente negyven percig kedves történeteket olvas fel gyerekeknek a Bibliából. És közben a muszlimok párhuzamos társadalma épül, nem is akármilyen erővel.

Kérdés, hogy meddig hátrál még Franciaország. 

A szerző: Gábor László az Origo főszerkesztője.

]]>www.888.hu]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Emberi kapcsolatok (36) Autómánia (61) Mozi világ (440) Egészség (50) Kultúra (7) Mozaik (83) Történelem (18) Mondom a magamét (7565) Szépségápolás (15) Gasztronómia (539) Heti lámpás (312) Irodalmi kávéház (537) Tv fotel (65) Nézőpont (1) Tereb (146) Nagyvilág (1310) Politika (1582) Gazdaság (706) Alámerült atlantiszom (142) Rejtőzködő magyarország (168) Sport (729) Életmód (1) Belföld (11) Titkok és talányok (12) Vetítő (30) Jobbegyenes (2793) Flag gondolja (36)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>