Ma 2019 december 14. Szilárda napja van. Holnap Valér napja lesz.
hazugsag.jpg

Hogyan készülnek a tudományos tények?

Flag

Szöveg méret

5
Átlag: 5 (1 szavazat)
Avagy miként támadt rá Jürgenre a globalizáció a Hauptstrassén.

Közvélemény-kutatást ]]>készített]]> a Bertelsmann vállalatóriás a globalizációról. A RTL Csoportot is tulajdonló német multi arra volt kíváncsi, hogyan viszonyulunk mi, európai polgárok a globalizáció folyamatához. Mivel a Századvég is készített egy hasonló, 28 európai országra kiterjedő közvélemény-kutatást, érdeklődve vettem kézbe a felmérést.

("A Fidesz és a Jobbik szavazói jobban félnek a globalizációtól, mint a többi párt szimpatizánsai" - idézet a Bertelsmann kutatásából.)

A kutatást az Európai Unió 28 tagállamában végezték, mindössze 10 992 fő megkérdezésével. Ez azt jelenti, hogy országonként kevesebb, mint 400 állampolgár válasza alapján vonták le következtetéseiket a kutatók.

A közvélemény-kutatások módszertanáról tudni kell, hogy 500 főnél kisebb mintáknál már igen nagy a hibahatár, az ekkora mintaszámok országon belüli további bontásra nem is alkalmasak. Ennek ellenére a Bertelsmannál ezt az alig 400 fős mintát még tovább aprózták pártpreferenciák szerint, és így vizsgálták a válaszadók globalizációhoz való viszonyát. Hogy a dolog abszurditását érzékeltessük, a kutatás vizsgálta a KDNP szavazók globalizációs attitűdjét. Bár a magyar közvélemény-kutatók nem is mérik külön a kisebbik kormánypártot, a legjobb indulattal sem feltételezhető, hogy több lenne belőlük a 400 fős mintában, mint 1-2 fő.

Ráadásul a megkérdeztettek nem csak a választókorú népességből kerültek ki: már 14 éves kortól kerülhettek a mintába válaszadók. A mesterséges „fiatalítás” persze jót tett az eredménynek, hiszen a fiatalabb generációk körében a globalizáció szó lényegesen jobban cseng.

A cég felmérésben végül arra jutott – nem meglepő módon – hogy az európai polgárok szeretik a globalizációt. Csak az iskolázatlan, szegény és idős rétegek azok, akik nem értik az idők szavát és „félnek” a globalizációtól. És itt jönnek az újabb problémák.

Képzeljük el, ahogy Jürgen, a bajorországi Kelheim álmos kisvárosának polgára reggel felkel, megissza a kávéját, elindul a gyárba, majd egyszer csak szembetalálja magát a globalizációval, és úgy megijed, hogy beleőszül. Ezt követően pedig azt válaszolja a Bertelsmann kérdezőbiztosának, hogy igen, ő nagyon fél a globalizációtól. Életszerű helyzet, ugye? Vajon mit jelent egyáltalán a globalizáció a megkérdezettek számára?

A legtöbb ember vélhetőleg nem gondol róla semmit. Vagy gondol, de nem érti a kifejezést, csak ezt kellemetlen lenne bevallani. Vagy gondol valamit, de egészen mást, mint a Bertelsmann kutatás készítői.

Ha már a globalizációról készítünk felmérést, érdemes először tisztázni, mit értünk a fogalmon, vagy érdemes a kérdést úgy feltenni, hogy az átlag polgár ráismerjen a saját élethelyzetére. Például egyetért-e azzal, hogy ha olcsóbban lehet valamit egy másik országban előállítani, akkor a cégek odavigyék a termelést?

Nagyon valószínű, hogy igen más válaszokat kaptak volna a kérdezőbiztosok. Mindaddig, amíg nem tisztázzuk, mit értünk globalizáción, addig a kérdésre kapott válaszoknak sincs sok értelme.

Nem a Bertelsmann az egyetlen, amely ilyen és ehhez hasonló kutatásokat készít. Naponta látnak napvilágot a hasonló felmérések. Az adatokat nem tudományos érdeklődésből veszik fel és elemzik, hanem többnyire azért, hogy tudományosnak tűnő módszerekkel próbálják igazolni gazdasági törekvéseiket. A kutatás aztán bekerül a közbeszédbe, hivatkozzák tudományos fórumokon s a felmérés teljesen értelmetlen következtetései polgárjogot nyernek, ténnyé válnak. Beszélgetős műsorokban, konferenciákon idézik anélkül, hogy a kutatás relevanciáját bárki is megkérdőjelezné.

Így lesz egy egyszerű gazdasági manipulációs eszközből mindenki által elfogadott tény.

Lánczi Tamás - ]]>Mozgástér Blog]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Nagyvilág (1440) Emberi kapcsolatok (36) Tv fotel (65) Mondom a magamét (4152) Belföld (5) Mozaik (42) Egészség (50) Irodalmi kávéház (474) Jobbegyenes (1652) Életmód (1) Tereb (138) Történelem (13) Rejtőzködő magyarország (171) Gazdaság (633) Alámerült atlantiszom (142) Heti lámpás (221) Gasztronómia (539) Kultúra (4) Vetítő (37) Szépségápolás (15) Mozi világ (440) Autómánia (61) Flag gondolja (33) Politika (1571) Sport (729)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>