- 0
November második-harmadik hetére megsűrűsödik a bajszos fériak száma Írországban. Ennek az oka a Movember nevű mozgalom.
Amikor két idegen találkozik, legyen az portás-vendég, taxis-utas, eladó-vásárló, a kommunikáció az évtizedek alatt kicsiszolt forgatókönyvek alapján zajlik. Nem úgy novemberben. Ilyenkor ugyanis, ha a felek futó pillantása végigszalad egymáson, és a másik ember felső ajka és orra között vastag szőrréteget (köznapi nevén bajuszt) vesz észre, önkéntelenül elmosolyodik és a száján kiszalad az egy szavas kérdés: Movember?
Igen. November van és bajuszt (moustache) növeszt a férfinép, a két szó összevonásából képzett Movember nevű mozgalom égisze alatt. A jópofa kezdeményezés 2003-ban indult Ausztráliában, akkor alig harminc ember részvételével. Ők november elsején frissen borotvált arccal megfogadták, hogy egy hónapon át bajuszt növesztenek. Nyolc év elteltével az egyszerű szabályok mit sem változtak, ám a résztvevők száma világszerte meghaladja a félmilliót. A sajátos szóösszevonás miatt főként angol nyelvterületen (Kanada, Anglia, Írország). Magyarul nem igazán lehetne eladni. A Movember immár saját közösségi oldallal rendelkezik, ahol akár naponta tudathatjuk a külvilággal, mennyit nőtt a bajszunk. Ezen kívül megjegyzést fűzhetünk mások teljesítményéhez, vagy éppen pontozhatjuk azt.
Mindennél azonban sokkal fontosabb, hogy a mozgalom jótékonysággal is párosul. Mind a résztvevők, mind a támogatóik adományt adhatnak a Movember számlájára, mely pénz minden évben valamilyen férfiegészséggel foglalkozó szervezethez (idén a prosztata rákkal foglalkozó alapítványhoz) kerül. A movember tagok ezen kívül reprezentációs anyagokat és perselyt is kérhetnek a szervezőktől, hogy személyesen népszerűsítsék a tevékenységet és közvetlenül bírják adakozásra ismerőseiket és ismeretleneket. A mozgalom így a jópofa (bajszos pofa) jellege mellett bizonyos versenyszellemmel rendelkező egyének számára versennyé alakul. A tét: ki vagy kinek a csapata gyűjt több pénzt? A résztvevők ugyanis csapatokba is tömörülhetnek. Bár, aki igazán komolyan veszi ezt, annak hamar letörik a lelkesedése, mert nehéz versenyezni a nagy, sokfős cégek csapataival és jótékony (valamint adójóváírásra ácsingozó) tulajdonosaival.
A hétköznapi szinten szerencsére a movember megmarad az, aminek indult. Egy jópofa ökörködés, melynek során jót lehet derülni egymáson, cikizni lehet azokat, akik nem vesznek részt / részt vesznek (attól függően, melyik oldalon állunk), párok és házaspárok szokásos párbeszéde bővül ki a férfi arcszőrzetéről folytatott évelődéssel. Érdekes jellempróba ez, melyen sokan elbuknak és képtelen lévén 30 napot kibírni, a második hét után megválnak a bajusz-kezdeményüktől. S mint említettem, az idegenek közti érintkezés is felpezsdül kicsit. Egymásra néznek, meglátják a bajszot és mosolyogva kérdik: Movember? Innentől azonban nincs túl sok variáció a folytatásra. A kérdezett vagy elismeri, hogy brahiból bajuszt növeszt, vagy már évek óta hordja a férfidíszt és akkor csak bután pislog. A lényeg, hogy a szokásos kommunikáció idegenek közt csupán egy pici ízt kap, de ettől még nem ülnek le megbeszélni az életüket, nem kötődnek életre szóló barátságok.
A nagy számok törvénye alapján biztosan akad egy-két férfi, akinek annyira megtetszik az egy hónap eredménye, hogy évekre vagy akár egy életre megtartja orcájának díszét. Az ő movemberük végtelen napos lesz.
Ír-infó: Írországban az adománygyűjtést szervezetten (igazolvánnyal, jelölt pénzpersellyel) és legtöbbször önkéntesek végzik. Iskolások, áruházi alkalmazottak, civil szervezetek. A gyűjtők a befolyt pénz egy részét megkapják. A Movember mozgalom 8%-ot kap, mely tavaly több mint négymillió eurót jelentett.
Papp Attila