Ma 2019 november 12. Jónás, Renátó napja van. Holnap Szilvia napja lesz.
bogar-laszlo.jpg

Bogár László: Lámpavas

Flag

Szöveg méret

5
Átlag: 5 (1 szavazat)

A forradalom első öt évének számlája csaknem kétmillió halott. Közben deklarálják az Emberi és pol­gári jogok nyilatkozatát.

A minap egy politikai alakzat szimpatizánsai rendezvényükön egy olyan transzparenssel a kezükben vonultak fel, amelyen az állt, hogy lámpavasra a kormány vezetőivel. A dolog önmagában talán teljesen érdektelen is lehetne, elintézhetnénk egy bosszús legyintéssel, a politikai perverzió burleszkbe illő abszurditása, semmi több. De vajon valóban így van-e?

A „lámpavas” a nyugatias modernitás mesterségesen előállított, „csinált forradalmainak” egyik legbrutálisabb megnyilvánulása, a lincselés, vagy hazug megszépítéssel, a népítélet szimbóluma. És, hogy e sötét jelkép milyen szellemi pusztítást képes véghezvinni még egy Petőfiben is, annak megértéshez merengjünk el kicsit az Akasszátok föl a királyokat! című versének sorain. „Lamberg szívében kés, Latour nyakán / Kötél, s utánok több is jön talán, / Hatalmas kezdesz lenni végre nép!”

Még ma is fájdalmas átélni Petőfinek e végzetes történelmi tévedését, mert, hogy amikor a nép mindezt véghezviszi, nem hatalmas lesz, hanem éppen ellenkezőleg, végtelenül és szánalmasan kicsiny. Eszközzé, tárggyá, brutális fegyverré silányul azok kezében, akik ezzel az iszonyattal valójában magát a diadalittas népet végzik ki. Még pontosabban, cinikusan röhögve a néppel végezteti ki önmagát. Ám legalább ennyire elgondolkodtatók a vers legutolsó sorai is: „Lantom s kardom kezembül eldobom, / A hóhérságot majd én folytatom, / Ha kívülem rá ember nem akad, / Akasszátok föl a királyokat!” Vajon megsejtette-e nagy költőnk még életében, hogy ez az önként és büszkén vállalt hóhérsága valójában inkább tragikus szellemi öngyilkosság?

Ennek, a Petőfitől a minapi lámpavas transzparenst cipelőkig terjedő sötét történelmi ívnek az eredete nagyon messzire vagy inkább talán mélyre nyúlik vissza. A francia forradalomnak nevezett brutális terrorakció-sorozatig mindenképpen. Simon Schama cambridge-i történészprofesszor szerint ez a horrorisztikus vértenger is (legalábbis látszólag) ártatlan történésekkel kezdődött. Az első fázis a verbális agresszió sulykolásával zajló kitanítás volt. Ennek a médiát tömegpusztító fegyverként használó kitanításnak első és egyben a leglátványosabb célpontja maga a királyné, Marie Antoinette volt.

Az újabb és újabb kiadásban megjelenő „Essais Historiques sur la vie de Marie-Antoinette” című pornográf pamflet a szexuális démonológiára épülő brutális uszítás történelmi prototípusává vált. Az alapsémák egyszerűek és könnyen érthetők: a királyné a Habsburg birodalmi felforgatás gonosz eszköze, a tehetetlen király fölött uralkodó nimfomán domina, az esztelen pazarlással az államháztartást szétzüllesztő hedonista szörnyeteg. Ezek a minden alapot nélkülöző rágalmak egyre végzetesebb örvényléssel öntötték el a méreggel egyre dúsabban átitatott közbeszédet, s mindez a királyság intézményének elképesztően gyors eróziójához vezetett az 1780-as évek során.

A második fázist a fizikai agresszió még ártatlan próbái jelentik. Ezek még inkább csak egyszerű utcai inzultusok. A leváltott Calonne pénzügyminiszter hintójának megállítása, némi ökölrázás és trágár szavak. Bűnbakképzés, kiterjesztés, fenyegetés, az indulatok óvatos „túráztatása”. A harmadik fázis valójában az első „éles” színpadi próba, az úgynevezett Réveillon felkelés, három hónappal a Bastille ostroma előtt. Egy héten át tartó vad rémhírterjesztés mint mentális „tüzérségi előkészítés”, majd a „roncstársadalomból” verbuvált csőcselék kitartó felheccelése. Ez az 1789 áprilisában lezajló „kaland” órák alatt több száz ember halálát okozta Párizsban, így érthetően sokkolta az elitet. A naiv hit, hogy a körülbelül hatezer fős karhatalom képes fenntartani a rendet, fél nap alatt összeomlott.

A Réveillon felkelés, tehát a kritikus harmadik fázis igazi jelentősége abban áll, hogy megmutatta, milyen sebezhető a nép önjelölt vezetőinek az a meggyőződése, miszerint tetszés szerint tudják megnyitni és elzárni a népi erőszakot, akár egy csapot. Ez azért kritikus elágazási pont, mert ez az első tömeges öldöklés még kijózanító lehetett volna. Konstruktív tanulás helyett azonban a patologikus destruktív tanulás győzedelmeskedett már akkor is.

A negyedik fázis, amit egy kortárs szavait használva a „szabadság első holokausztjának” nevezhetnénk, 1792. szeptember 2., a történések egyik legsötétebb fejezete. Az itt már teljesen kontrollját vesztett őrjöngő tömeg a tökéletesen tehetetlen és védtelen bebörtönzöttekre támad. Néhány óra alatt hetvenezer embert mészárolnak le az állati kegyetlenség olyan perverz technikáival, amire már semmilyen magyarázat nem adható. „Vox populi, vox Dei” – tárja szét tehetetlenül kezét a most már valóban megrettent forradalmi elit.

Az ötödik fázis, amikor az elit „előre menekülve” az állami terror olyan gyilkoló gépezetét indítja be, amivel a népítélet „kisipari” módszerei már nem képesek versenyre kelni. Megkezdődik a Grand Terreur, működésbe lép a Rasoir National (a Nemzeti Borotva). Közel két év alatt több mint háromszázezer embert fejez le a guillotine. „Legyünk félelmetesek, hogy ne a népnek kelljen félelmetesnek lennie” – fogalmazza meg az ötödik fázis alapfilozófiáját Danton, aki két hónappal e szavainak kimondása után szintén a vérpadon végzi.

És végül a hatodik fázis, az „endlösung”, a szisztematikus, elmélyült „nagyipari” népirtás. A „forradalom” első öt évének „végszámlája” csaknem kétmillió halott. És mindez azt követően megy végbe, hogy ünnepélyesen deklarálják az Emberi és polgári jogok nyilatkozatát.

Vajon ennek a végiggondolása után is ártatlan idiotizmus a lámpavassal fenyegető transzparens?

]]>www.magyarhirlap.hu]]> - Bogár László

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Gazdaság (631) Szépségápolás (15) Politika (1571) Mozaik (42) Belföld (5) Rejtőzködő magyarország (171) Irodalmi kávéház (471) Sport (729) Jobbegyenes (1631) Mondom a magamét (4065) Autómánia (61) Kultúra (4) Alámerült atlantiszom (142) Tereb (138) Nagyvilág (1439) Egészség (50) Emberi kapcsolatok (36) Flag gondolja (33) Gasztronómia (539) Heti lámpás (218) Vetítő (37) Tv fotel (65) Életmód (1) Mozi világ (440) Történelem (13)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>