Ma 2019 december 14. Szilárda napja van. Holnap Valér napja lesz.
1ef9d6de4bb1f6027f63e45aceb322b9.jpg

Tévhitek a koleszterinről

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

A Magyar Szív Egyesület oktató-szűrő koleszterinkampánya részeként hétpontos közleményt adott ki a koleszterinnel kapcsolatos tévhitekről.

1. tévhit: a koleszterinnek kizárólag káros hatása van

A koleszterin bizonyos mértékben szervezetünk számára elengedhetetlenül fontos vegyület: jelen van minden szövetben, szervben; sejtek, hormonok és vitaminok alkotórésze. A koleszterin felel az érfalak rugalmasságáért is. Tehát megfelelő, normális mennyiségű koleszterinre - amelyet szervezetünk állít elő (ez körülbelül 1000-1500mg/nap) - kifejezetten szükségünk van. A bajt az okozza, hogy a különféle állati eredetű táplálékokkal bevitt koleszterin oly mértékben emeli meg a normális koleszterinszintet, hogy az komoly kockázati tényezőként jelenik meg a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában.

2. tévhit “nincsenek tüneteim, tehát nem lehet magas a koleszterinszintem”

A magas koleszterinszintnek sokáig nincsenek látványos tünetei, de pont ezen tulajdonsága miatt az egyik legalattomosabb kockázati tényező. Ezért kell koleszterinszintünket rendszeresen méretni, értékeiről pedig szakemberrel konzultálni.

3. tévhit: öröklött tényezőknek nincs szerepük a magas koleszterinszint kialakulásában

A genetikai tényezőknek is szerepe van, de a magas koleszterinszint kialakulásáért elsősorban a táplálkozás és az életmód felel.

4. tévhit: a koleszterin értékek személyre szabottan számítanak magasnak

Normál esetben (nem történt még szív- és érrendszeri esemény) a normális koleszterinszint felső határa 5,0 mmol/l, e felett emelkedett vagy magas koleszterinszintről beszélünk. A magas koleszterinszint valójában nem jó, jelzésértékkel bír, de hogy kell-e kezelni, és mennyire kell csökkenteni a szintjét, az az egyéb betegségek, a magas vérnyomás, a szív-érrendszeri betegségek, a cukorbetegség jelenlététől is függ. (Szívinfarktus után például a normálisnál jóval alacsonyabb koleszterinszint elérése a cél.)

5. tévhit: a magas koleszterinszint nem csökkenthető

Az állítás nem igaz, ugyanis a magas koleszterinszint részben azzal csökkenthető, hogy csökkentjük étrendünk koleszterintartalmát, változtatunk életmódunkon, többet sportolunk, átalakítjuk étkezési szokásainkat, vagy gyógyszeres megoldással, a belső szintézis csökkentésével.

6. tévhit: a magas koleszterinszint kialakulásáért csak a helytelen táplálkozás felel

A helytelen táplálkozáson kívül akadnak más, kockázati tényezők, amelyek jelentős része kiiktatható lenne. A magas koleszterinszint kialakulásának befolyásolható kockázati tényezői: a dohányzás, a mozgáshiány, az állandó stressz, a túlsúly, jelentős mennyiségű alkohol fogyasztása, sok só fogyasztása (ajánlott napi 5 g alá leszorítani).

7. tévhit: a szűrővizsgálat sok időt vesz igénybe

Nem igaz, a koleszterinszint-mérést a vércukorméréshez hasonló módon, az ujjbegy megszúrásával nyert vérminta segítségével is el tudják végezni. A koleszterinszintet adó érték összetevőinek részletes meghatározása csak akkor szükséges, ha a koleszterinszint összességében emelkedett. (Ehhez már vénás vérvétel szükséges.)

urbanlegends.hu

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Mondom a magamét (4152) Alámerült atlantiszom (142) Mozaik (42) Életmód (1) Történelem (13) Gazdaság (633) Heti lámpás (221) Jobbegyenes (1652) Flag gondolja (33) Autómánia (61) Emberi kapcsolatok (36) Rejtőzködő magyarország (171) Nagyvilág (1440) Vetítő (37) Tv fotel (65) Szépségápolás (15) Kultúra (4) Sport (729) Egészség (50) Tereb (138) Irodalmi kávéház (474) Mozi világ (440) Gasztronómia (539) Politika (1571) Belföld (5)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>