Ma 2020 augusztus 07. Ibolya napja van. Holnap László napja lesz.
lead-cropped-0.jpg

Bayer Zsolt: BKK-ügy: minden hazugság!

Flag

Szöveg méret

5
Átlag: 5 (1 szavazat)
Durva! És ez még csak az ügy eleje!

Több mint egy hete másról sem szól az ellenzék szerepét átvevő, kormánybuktatásra szerveződő propagandasajtó, mint a „BKK-botrányról”. Az „ügy” mellékszálaként már egy tüntetést is sikerült összehozniuk, amelyen pár száz megtévesztett, félrevezetett, jó szándékú ember, illetve néhány, a tudatos és aljas hazugságokkal tisztában lévő, gazember provokátor vett részt. Az „ügy” legérdekesebb része, hogy a kormánybuktatásra szerveződő, politikai szerepet vállaló propagandasajtó egy része minden valószínűség szerint súlyos bűncselekmények részese – vagy társtettesként, vagy felbujtóként –, remélhetőleg a rendőrségi nyomozás erre a szálra is ki fog terjedni, és ezt is fel fogja deríteni.

Nézzük a „botrány” fő pontjait, amelyeket a szerepéből teljesen kiesett, önmagából kivetkőzött propagandasajtó ismételget:

1. Egy jó szándékú, 18 éves hekker feltöri a BKK új rendszerét, és 50 forintért bérletet vásárol. A hibáról azonnal értesíti a céget. 2. A BKK – ahelyett hogy megköszönné a segítséget – feljelentést tesz az ártatlan, jó szándékú hekker ellen. 3. A rendőrség éjszaka rátör a gyerekre. 4. A BKK közbeszerzési eljárás nélkül választotta ki az új rendszert elkészítő céget, és hatalmas összegért rendelte meg a programot. 5. A program nem működik. 6. A BKK anélkül állította rendszerbe az új programot, hogy tesztelte volna. 7. A BKK rendszeréből több mint 3000 felhasználó adatai szivárogtak ki, több mint 3000 felhasználó adatait lopták el, és ehhez semmi másra nem volt szükség, mint egy böngésző használatára.

Ezek volnának tehát a botrány főbb pontjai, ezeket sulykolja az ellenzéki politika helyére bejelentkező propagandasajtó, és az ő nyomukban ezt szajkózza mind fővárosi, mind országos szinten a balliberális ellenzék, és természetesen a ma már szintúgy hozzájuk tartozó Jobbik is. Egymásra licitálva mondanak egyre vadabbakat és egyre nagyobb hazugságokat.

És akkor most nézzük meg, mi is az igazság!

Egy 18 éves fiatalember július 14-én, pénteken 12 óra 49 perckor beregisztrál a BKK online értékesítési rendszerébe. 14 óra 38 perckor ugyanez az ügyfél jogellenes, manipulált vásárlási tranzakciót hajt végre. 11 perc múlva ugyanez az ügyfél e-mailt ír a BKK-nak, méghozzá egy kommunikációra nem használt és nem használható e-mail címre, a shop@bkk.hu-ra. Utóbb a 444 és a többi propagandasajtó fölényeskedve és cinikusan azt írja, a BKK „hazudik”, amikor azt állítja, a hekker egy kommunikációra nem használatos címre küldte a levelet, sőt a 18 éves, „jó szándékú” fiatalember ezt mindjárt cáfolta is. Az igazság ezzel szemben az, hogy a birtokomban lévő dokumentumokból egyértelműen kiderül, a hekker erre a címre küldte a levelét!

A BKK már a regisztráció után felhívja az ügyfél figyelmét, hogy az általa használt e-mail cím nem használható kommunikációra, ezért használja a bkk@bkk.hu címet. Az ügyfél erre nem reagál.

A legérdekesebb azonban, hogy mit is ír a „jó szándékú”, 18 éves hekker a BKK-nak! Szó szerint ezt írja:

„Biztonsági rést találtam a weboldalukon, a kosárba rakáskor a termék árának átírásával (POST requestben) annyiért veszek bérletet, amennyiért én akarok. (50 forintért vettem havibérletet.) Nem használtam fel a bérletet, célom világos és jó, nem követtem el bűncselekményt, mivel egyből jelentettem. Meglepő viszont, hogy én 18 éves vagyok, de már 13 évesen sem követtem el ilyen hibákat. Ha esetleg a jövőben egy közbeszerzésnél csak 90%-ot kellene visszaosztani, szívesen jelentkeznék. Már csak azért, mert a MÁV-nál például teljesen ingyen vehettem jegyet, de a Szerencsejáték Zrt. oldalán is tudtam magamnak pénzt kreálni. Röviden kifejezve: a közbeszerzések engem is érdekelnek, magasabb minőségben készítem el a feladatot, ugyanannyit osztok vissza.
Üdvözlettel: X. Y.”

Ez tehát az első, és kommunikációra nem használt címre küldött levél. A 18 éves fiatalember „jó szándékát” erősen megkérdőjelezi, hogy levelében kijelentő módban és befejezett múlt időben közli, a MÁV honlapját meghekkelve ingyen vásárolt magának jegyet, továbbá a Szerencsejáték Zrt. oldalán „pénzt generált magának”, vagyis lopott. A közbeszerzésekre vonatkozó „felajánlását” később ezzel a mondattal teszi zárójelbe: „Az általam közbeszerzésről leírtak szarkasztikus kritikát tartalmaznak, komolyan nem vehetők, felelősségre nem vagyok vonható értük.”

Rendben van, de mi a helyzet a MÁV és a Szerencsejáték Zrt. meglopásával? Ezek bűncselekmények, amelyeket a „jó szándékú” hekker saját maga vall be a BKK-nak írott első levelében!

Az első levél megírását követően 22 perccel, vagyis 15 óra 11 perckor megérkezik a második levél. Ez a levél a korábban a technikai címre küldött levél rövidített, szerkesztett változata. Ebből a leveléből kihagyta a más állami társaságok elleni informatikai visszaélésekre való hivatkozást, továbbá a közbeszerzésekből való részesedésre irányuló javaslatát. Az utólagos szerkesztést az is igazolja, hogy az aláírása alatt viszont bennmaradt a közbeszerzésekre való utalás, bár a levél szövegében nem is tesz erről említést. A levél a BKK leányvállalata, a Budapesti Közlekedési Ügyfélkapcsolatok Zrt. (BKÜ) által üzemeltetett ügyfélszolgálatára érkezik.

És most következik az első igazán érdekes fordulat!

A „jó szándékú” hekker második levelének elküldését követően, egészen pontosan 22 (azaz huszonkét!) perc múlva a BKK levelet kap a Simicska Lajos tulajdonában lévő, és természetesen „független” Index „hírportáltól”! Tehát 22 percre volt szükség, hogy az Index „felfedezze” az „ügyet”, a „botrányt”, és nekiálljon kirobbantani a skandalumot. Az Index – érthetetlen módon – az első, hibás címre (shop@bkk.hu) 14:49-kor küldött levélre utal, nem a BKK hivatalos címére (bkk@bkk.hu) 15:11-kor küldött levelére. Magyarázatot igényel az ügyfél részéről, hogy miként került az Index ezen információk birtokába ilyen hamar, gyakorlatilag a BKK felé elküldött levelekkel egyidejűleg, esetleg azt megelőzően.

Fontos, hogy megismerjük az Index által küldött levelet is, íme:

„Tisztelt BKK, egy IT-szakértő olvasónk jelezte, hogy a BKK shop bizonyos paraméterének átírásával átverhető a rendszer, és így akár 50 forintért is lehet bérletet venni. A problémát a shop@bkk.hu címen is jelezte az illető, érdekelne, hogy mit tudnak erről az esetről? (abban a levelében csatolta a konkrét tranzakció vásárlási visszajelzését, amelyben 50 forint kifizetett érték áll). Ténylegesen 50 forintot fizetett az illető 9500 helyett? Fennáll az említett hiba? Hogyan lépnek fel ez ellen? Mikortól lesz biztonságos a rendszer? Javítják-e a jelszókezelési módszert, amelyre a cikkemben is rámutattam? Módosítják-e az online fórumokon, Twitteren kritizált, túl könnyen kijátszható Captcha megoldást? Biztonsági szakértőket is megkeresünk, akik alighanem tudják reprodukálni ezt az állítólagos hibát, hogy megbizonyosodjunk róla, valóban meghekkelhető-e a webshop.
Üdvözlettel: Tóth Balázs, Index.hu”

Ez tehát az Index „hírportál” „újságírójának” levele.

A levél kapcsán több kérdés is felmerül.

Mivel a „jó szándékú” hekker második levelének elküldése után 22 perccel az Index már komplett kérdéssort küldött a BKK-nak, teljesen nyilvánvaló, hogy a „jó szándékú” hekker és az Index összejátszott ebben az ügyben. Igen ám, de hogyan? Vajon a hekker a BKK-nak elküldött levelet egy időben elküldte az Indexnek is, vagy már előzetesen is egyeztettek, hogy ne mondjam, közösen találták ki az egész akciót? Az Index „újságírója” a shop@bkk.hu, kommunikációra nem használt, tehát hibás e-mail címre elküldött első levélre hivatkozik kérdéseinek feltevésekor, vagyis ezt a levelet ismerte. Ebben a levélben viszont még szerepel az, amit a „jó szándékú” hekker a második leveléből már kiszerkesztett, vagyis a más állami vállalatok meglopásáról szóló rész.

Ennek ismeretében hogyan beszélhet az Index folyamatosan „jó szándékú”, 18 éves fiatalemberről, akit amúgy ebben a levelében egyenesen IT-szakértőnek becézget?

Első kérdésünkre, vagyis hogy az Index „csak” a BKK-val egy időben megkapta a hekker levelét, vagy előzetesen összejátszott vele, hamar megkapjuk a választ. Ugyanis a történet folytatása ezt teljesen nyilvánvalóvá teszi. 58 perc elteltével ugyanis, tehát 16 óra 31 perckor az Index oldalán máris megjelenik az ügyről szóló első cikk, Meghekkelhető a BKK rendszere, bármennyiért lehet jegyet venni címmel.

Tehát az Index 15 óra 33 perckor elküld a BKK-nak egy 7 (azaz hét) kérdésből álló kérdéssort, majd 16 óra 31 perckor jelentkezik egy kész cikkel, amelyben azt írja, hogy „Megkérdeztük a BKK-t, hogy mikor és miként tervezik betömni a biztonsági réseket, de még nem kaptunk tőlük válaszokat.”

A BKK-nak egy óra sem állt rendelkezésre az Index által közölt információk ellenőrzésére, a válaszhoz szükséges információk összeállítására és a válasz belső szabályok szerinti jóváhagyatására. Vagyis az Index „hírportált” a BKK válasza a legkevésbé sem érdekelte, ellenben a választ be sem várva, 58 perc elteltével közzétett egy 4000 karakteres cikket, részletesen kifejtve, mi is történt az „IT-szakértő” jegyvásárlása közben, továbbá közli „független biztonsági szakértők” „szakvéleményét”, nyilván azokét, akikről 58 perccel a cikk megjelenése előtt még így ír a BKK-nak:

„Biztonsági szakértőket is megkeresünk, akik alighanem tudják reprodukálni ezt az állítólagos hibát, hogy megbizonyosodjunk róla, valóban meghekkelhető-e a webshop.”

Ami tehát eddig nyilvánvaló: A „botrányt” kirobbantó Index egy saját bevallása szerint állami vállalatokat meglopó, bűnöző hekkerrel összejátszva előre megírt cikk alapján a BKK durva lejáratásába kezd, miközben a bűnöző hekkerből „jó szándékú” fiatalembert fabrikál, és esélyt sem ad arra, hogy az érintettek legalább megpróbáljanak válaszolni a „kérdésekre”.

Persze. Hiszen nincsenek kérdések. Koncepció van. „Gondolat helyett gondolatmenet.” A kibertér és a nyilvánosság bűnözői által kreált botrány van. És ez még csak az ügy eleje!

(Folytatjuk)

Bayer Zsolt - ]]>www.magyaridok.hu]]>

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Titkok és talányok (12) Mozaik (83) Rejtőzködő magyarország (171) Egészség (50) Irodalmi kávéház (489) Belföld (5) Történelem (14) Jobbegyenes (1814) Alámerült atlantiszom (142) Tv fotel (65) Sport (729) Gasztronómia (539) Emberi kapcsolatok (36) Vetítő (37) Kultúra (6) Mozi világ (440) Flag gondolja (33) Szépségápolás (15) Mondom a magamét (4708) Tereb (140) Nagyvilág (1450) Politika (1571) Autómánia (61) Életmód (1) Heti lámpás (242) Gazdaság (652)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>