Ma 2024 április 18. Andrea, Ilma napja van. Holnap Emma napja lesz.
50a8413194159558bc3457fa1f561bd7.jpg

Forma 1: Autóbemutatók, tesztek

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Végre lezárult a forma-1-es holtszezon, s a pletykákat, no meg az elcsépelt kérdésekre adott unalmas válaszokat,  felváltotta a tényleges munka. Négy héten át 15 nap a szélcsatornás és CFD- szimulátoros fejlesztések éles körülmények közt történő kipróbálásáé a főszerep. A „tesztfebruárról” frissen indult Autómánia rovatunkban rendszeresen beszámolunk.

Mai cikkünkben a négynapos jerezi tesztelés kiértékelésén túl szó esik azon istállók bemutatóiról is, amelyekre legutóbbi beszámolónkat követően került sor. 

A Formula-1-et is megérintette a gazdasági recesszió szele, ami sok más mellett a tesztidőszakot is alaposan átírta. Míg évekkel ezelőtt már november végén megkezdődött a munka, majd karácsony előtt is pályára gördültek a legjobbak, végül az újév első három hónapját is végigtesztelték, idén csupán négy hét, 15 nap áll rendelkezésükre, hogy tökéletesítsék a szélcsatornákban, ill. CFD- szimulátor által kifejlesztett konstrukcióikat. Kollektív teszteken, vagyis nem megengedett a privát teszt, egyedül az egyenes pályás (ill. egy-egy alkalommal egyéb pályán folytatott), rendszerellenőrzésre szorítkozó próbákat engedélyezi a versenyszabályzat. A Williams, a Force India és a Virgin után a Lotus is tervez hasonló gyakorlást, a Ferrari terveit a Mugellóban uralkodó időjárás keresztülhúzta.
 
 
Amikor lehull a lepel…
 
 
Elsőként a Virgin vitte pályára autóját az újoncok közül
 
Kezdjük annál a csapatnál, amivel legutóbb abbahagytuk! A mezőny egyik újonca, a brit Virgin Racing múlt szerdán, honlapjukon keresztül mutatta volna be versenygépét, ám szerverük nem bírta a – vélhetően nem egetverő – terhelést, így néhány kósza fotón kívül nem győződhettünk meg róla, mit is produkált John Booth istállója. Másnap kiköltöztek Silverstone-ba, s kezdetét vette az érdemi munka. Az első nap inkább az autó bejáratásáról, rendszerellenőrzésről szólt, az érdemi munkát csak pénteken végezte el a csapat két pilótája, Timo Glock és Lucas di Grassi. A Toyota színeiben három dobogós helyezéssel is büszkélkedő, egykori GP2-es bajnok német délelőtt 42 kört tett meg a VR-01-essel. Délután a Renault korábbi brazil tesztpilótája vette át a stafétát, 36 kört teljesített. Mindent összevetve az autó több mint 100 km-t rótt komoly hiba nélkül, ami mindenképpen tiszteletet parancsoló egy olyan istállótól, ami kevesebb, mint fél év alatt, szinte a nulláról kapaszkodott fel erre a szintre. Nick Wirth technikai vezető azonban már előretekint: "Hasznos információkkal lettünk gazdagabbak, amelyeket rögtön felhasználhatunk az új alkatrészek kifejlesztéséhez, s ezeket akár már a jövő héten tesztelhetjük.”
 
Időeredményeket nem közölt a csapat, bár nem is ez volt számukra az elsődleges. Mint már többször utaltunk rá, a Virgin autója – az USF1 mellett – nélkülözi a szélcsatornás munkálatokat, kizárólag a Wirth Research (Wirth cége) CFD- szimulációjával gyártotta le versenygépét. Mindenképpen innovatív vállalkozás, még akkor is, ha a tengerentúlon az Acura-LMP projekttel sikert sikerre halmoztak Wirthék.
 
 
 
 A Force India 2010-ben is dobogóra tör
 
Egy nappal a második téli tesztprogram kezdete előtt, a Force India is bemutatta vadonatúj versenygépét, ami nem meglepő módon egy felfelé ívelő orrkúpot, és egy "cápauszony" motorborítást kapott, mint a legtöbb idei autó. Mint ahogy az sem keltett túl nagy feltűnést, hogy a VJM03-as kódszámmal ellátott, az indiai nemzeti színeket magán viselő modell (a tulajdonos, Vijay Mallya nevének rövidítése) szerkezetileg erőteljesen hajaz a McLarenre. Az indiai istálló idén is széleskörű együttműködésben áll a wokingi csapattal, a teljes hajtásláncon kívül mérnököket is rendelkezésükre bocsát. A V8-as motort pedig az etalonnak számító Mercedes szállítja. A diffúzort szokás szerint ők is letakarták a kíváncsi szemek elől.
Néhány napig a brit lapok arról számoltak be, hogy veszélyben lehet a csapat indulása, mivel számláik befizetésével komoly késésben vannak, amiért felszámolást indíthat ellenük a cégbíróság. Mallya azonban gyorsan cáfolta a híreket, sorsuk egy pillanatig nem volt kérdéses. Az istálló azzal a felállással kezdi az évet, mint amivel az előzőt befejezte, vagyis Adrian Sutil és Vitantonio Liuzzi irányításával törnek pontszerzésre. Tesztpilótaként az elmúlt két DTM- szezonban dobogós pozícióban záró skót Paul di Restát alkalmazzák, ráadásul péntekenként alkalma is lesz vezetni az autót, ami előrevetíti, hogy partnereik nyomására (DTM-ben a Mercedes pilótája, korábban tesztelt is a McLarennél) akár már évközben is szerepet kaphat versenyeken is az ifjú reménység. Tavalyi szezonban elsősorban az alacsony leszorító erős pályákon (Spa, Monza) szerepeltek jól, idén viszont – saját elmondásuk szerint – jóval univerzálisabb autóval indulnak, alapelvárásuk az erős középmezőny rendszeres pontszerző és néhány dobogós helyezéssel.
 
Idén már nem elégednének meg a második hellyel
 
Másnap, kicsit megkésve a Red Bull is bemutatta legújabb, RB6-os kódjellel ellátott versenygépét. A kisebb késedelem és a múlt heti valenciai tesztek kihagyásának prózai oka volt, tovább szerették volna tökéletesíteni autójukat. (Egyébként tavaly is hasonlóképp jártak el.) Az RB6-os deklaráltan elődjének módosított, továbbfejlesztett változata, amin nem is érdemes felkapnunk fejünket, ugyanis az RB5-ös kiváló második félévet zárt, az utolsó három versenyen példának okáért három duplázással sokkolták a mezőnyt.
Kevesebb innovatív elem található a konstrukción, ugyanakkor a tavaly látott megoldások még kifinomultabbak, még extrémebbek, mint az előző évben. Igaz ez a „V” alakú orrkúpra, ami lassan a 2010-es autók védjegyévé válik, az első szárnyra, a „cápauszonyra”, ami a többségnél látott módon elér egészen a hátsó szárnyig. Az aerodinamikai csomagot úgy alakították ki, hogy a lehető leghatékonyabbá tegye a dupla diffúzort, aminek beépítése a tavalyi évben komoly gondot okozott a csapatnak a különleges hátsó felfüggesztés miatt, amit idén is megtartottak.
Az osztrák alakulat versenygépeit idén is a Sebastien Vettel- Mark Webber páros vezeti, célkitűzésük nem is lehet más, minthogy ott folytassák, ahol a tavalyi év végén abbahagyták, vagyis futamgyőzelmekkel világbajnoki címekre törnek, ami az eddig bemutatott impozáns fejlesztésekből kiindulva nem tűnik eltévelyedett elvárásnak.
 
A legenda „újjászületett”
 
Péntek este egy nagyszabású ceremónia keretében Londonban második újoncként a Lotus istálló is bemutatta, mit tudott összehozni bő 4 hónap alatt. 1994 után tér vissza a Colin Chapman által 1952-ben alapított brit csapat a Forma-1-be. Noha minden létező külsőség, a tradicionális zöld-sárga színösszeállítás, a konstrukció kódjele (T127-es) egyfajta folytonosságot tükröz, továbbá a „Lotus” nevét birtokló Proton logója is szerepel az autón, ez a csapat valójában az azóta kimúlt A1 GP-s Team Malaysia, Tony Fernandes maláj üzletember vezetésével. Az azonban nem kizárt, hogy amennyiben jönnének az eredmények, talán a Proton is beszállna a projektbe, ezáltal talán gyári csapatként is visszatérhet a patinás angol istálló.
Az autót egyébként privát teszten már hét elején bejáratták Silverstone-ban, s a jövő héten már a jerezi kollektív teszten is meggyőződhetnek afelől, hol is állnak valójában. Mike Gascoyne technikai igazgató jó név a szakmában, több istállót is felemelt a középmezőnyig (igaz, azon túl sosem jutott), mint ahogy mérnök- és pilótafronton is törekedtek arra, minél több tapasztalatot gyűjtsenek össze. A Lotus egykori főhadiszállásától nem messze, Norfolkban székelő csapat Jarno Trullit és Heikki Kovalainent szerződtette, míg tesztpilótaként a maláj Fairuz Fauzy dolgozik a csapatnál.
 
Vagyis két kollektíva adós mindeddig saját készítésű autójával. Indulásuk napról-napra valószínűtlenebb. Az USF1 autója például a hírek szerint a kötelező törésteszten sem felelt meg, méla csendbe burkolóztak, egy szem megnevezett pilótájuknak, José María López menedzserének pr- optimista közleményén kívül hetek óta nem hallani felőlük semmit. A Camposnál ellenben folyik az élet. A legújabb pletykák például azt mondják, hogy az A1 GP egykori mindenesével, Tony Teixeirával tárgyal Adrián Campos csapatvezető tulajdonrészének eladásáról, ám a dél-afrikai üzletember kétes megítélése miatt ez is könnyen kútba eshet. Eközben arról pletykálnak, hogy a hoppon maradt Bruno Senna már más csapatokkal tárgyal, a McLaren tesztpilótai állását is elfogadná, csak hogy legalább közel maradjon a tűzhöz.
Mindeközben folytatta bizarr készülődését a Forma-1 közelgő szezonjára az indulási joggal nem rendelkező Stefan GP, amikor Bahrein után Sepangba is elküldött egy konténernyi versenyfelszerelést. A Toyota 2010-re szánt autóit felvásárló szerb istálló abban reménykedik, hogy említett két csapat közül legalább egyik kidől a sorból, így Bernie Ecclestone támogatását élvezve rajtengedélyt kaphatnak. A FIA elnöke, Jean Todt ugyanis egyértelművé tette: amennyiben nevezett csapatok nem állnak ki a szezonnyitón, elvesztik indulási jogukat.
 
 
A második teszthét krónikája (Circuito Permanente de Jerez, Jerez de la Frontéra, 2010. 02. 10. – 2010. 02. 13.)
 
 
Különleges rúd alakú szenzorral kísérletezett a McLaren
 
Az időjárás-előrejelzések nem ígértek sok jót, a tesztprogram négy napjából háromra heves záporokat prognosztizáltak. Nem akad olyan csapat a mezőnyben, aminek ne lenne égető szüksége minden produktív napra, minden km-re, bár természetesen a zuhé leginkább azon csapatokat érinti hátrányosan, amelyek mostanra időzítették első pályára gördülésüket, pontosabban első kollektív tesztjüket.
 
Jerez de la Frontéra egy 200 000-es andalúz város, Gibraltártól nem messze, az Atlanti-óceán partján. Kiemelt turisztikai látványosság, a hamisíthatatlan hispán kulturális emlékeket (a keresztény és a muszlim-mór kultúra egyvelege) éppúgy előszeretettel látogatják a vendégek, mint magasan frekventált üdülőparadicsomát. A Circuito de Jerez néhány kilométerre fekszik a várostól, 4428 méter hosszúságú, korábban öt Formula-1-es versenyt is rendezett a pálya, manapság egyike azon aszfaltcsíkoknak, ahova a csapatok rendszeresen ellátogatnak tesztelés végett. Emellett több mint 20 éve kirobbanthatatlan alapvetése a MotoGP-s versenynaptárnak.
 
10 csapat, 10 autó sorakozott fel a boxban, hogy teljesítsék a 4 napos kollektív tesztet. (A Lotus is elutazott a helyszínre, de csak a vendégek fogadására szolgáló építményét húzta fel. A tervek szerint jövő héten már ők is belevágnak tesztprogramjukba.) A heti penzumot két részre osztották, hogy mindkét pilótájuknak egyenlő esélyeket nyújthassanak. A Mercedes kivételével, ők felváltva tesztelnek, valamennyi csapat szerda-csütörtök és péntek-szombat ritmusban szerepeltetik pilótáikat.
 
A múlt héten látott Ferrari (Alonso), McLaren (Button), Sauber (Kobajasi), Mercedes (Rosberg), Renault (Petrov), Williams (Hülkenberg) és Toro Rosso (Buemi) mellett Jerezben további három csapat is bekapcsolódott a tesztprogramba. A Red Bull (Webber) és a Force India (Liuzzi) mellett az újonc Virgin (Glock) is bemutatkozott a nagyközönségnek.
 
Az időjósok nem mondtak valótlant, szűk 50 perccel a szerdai teszt kezdése után megérkezett az égi áldás, innentől kezdve változó intenzitással, kisebb szünetekkel, egészen nap esett az eső. Amint kissé alábbhagyott, felszáradóban volt ugyan az aszfalt, a gyakori vízátfolyások miatt mégsem lehetett száraz pályás gumikon körözni. A csapatok így hát – jobb híján – alternatív tesztprogramot fundáltak ki. Az időeredményekből ezúttal tehát pláne butaság lenne bármiféle következtetést levonni, olvasóinknak azért leközöljük az első napi listát.
 
Két piros zászló még ezt a kurta gyakorlást is megszakította, előbb Mark Webber autója adta meg magát dél előtt nem sokkal, a csapat egyszerű olajszivárgással magyarázta az esetet, ehhez képest órákon át szerelték az RB6-ost (váltócserét is eszközöltek), s csak az utolsó negyedórára térhetett vissza a pályára. De még ezt a kevés időt sem tudta kihasználni, ugyanis 5 perccel a leintés előtt Rosberg Mercedese is megállt a pályán. Újra hidraulikai hibáról hallani, márpedig múlt héten már volt rá precedens, akkor Michael Schumacher volt a szenvedő alany. Miközben Hülkenberg kapcsán mindent megtett a Williams csapata, hogy minél inkább alkalmazkodjék az esős körülményekhez, érdekes módon a Renault mindezt nem érezte szükségesnek, Petrov szinte a teljes délutánt unatkozva a boxban töltötte. A hírek szerint nem véletlen ez a furcsaság, a az istálló befenyített, mivel Petrov apja továbbra sem kapott hitelt, amiből márciusig kifizethetné a 15 millió eurós versenyzési díj felét. Második fenyegető jel másnap érkezett, amikor az előzetes tervekkel ellentétben nem az orosz pilóta, hanem Kubica ült a versenygépbe.
 
A csapatok általában a megbízhatóságot és a rendszerellenőrzést vizsgálták ezen a napon, ezen felül Sauber néhány rajtgyakorlatot is elvégzett, a Ferrari értékes adatokat gyűjtött az esőgumikról, Alonso szerint biztató eredménnyel: „Az autó esőben is jól ment, és könnyű volt vezetni. Majdnem olyan volt, mintha száraz lett volna az idő.” A McLaren kezdetben egy antennaszerű mérőműszerrel aerodinamikai felmérést végzett, majd amint megérkezett az eső, váltottak, az általános beállításokkal való megismerkedés mellett a motor és a váltó feltérképezése, délután pedig a fékekkel kapcsolatos fejlesztésekre koncentráltak. A Virgin csak dél körül, esőben tudott néhány installációs kört futni, ugyanis egyes alkatrészeik csak reggelre érkeztek meg a helyszínre. Ezért ez a nagy lemaradás.
 
 
 
Végeredmény, Jerez de la Frontéra, Circuito de Jerez, 1. nap, 2010. 02. 10.
 

1.    Nico Rosberg:
Mercedes
1:20,927
 
57 kör
2.    Sébastien Buemi :
Toro Rosso
1:21,031
+ 0,104
84 kör
3.    Nico Hülkenberg:
Williams
1:22,243
+ 1,316
118 kör
4.    Fernando Alonso:
Ferrar
1:22,895
+ 1,968
88 kör
5.    Kobajasi Kamui:
Sauber
1:23,787
+ 2,860
55 kör
6.    Jenson Button:
McLaren
1:24,947
+ 4,020
68 kör
7.    Vitantonio Liuzzi:
Toro Rosso
1:24,968
+ 4,041
71 kör
8.    Vitalij Petrov:
Renault
1:25,440
+ 4,513
27 kör
9.    Mark Webber:
Red Bull Racing
1:26,502
+ 5,575
50 kör
10. Timo Glock:
Virgin
1:38,734
+ 17,807
5 kör

 
 
A csütörtöki tesztnap reggelén minden ott folytatódott, ahol előző délután befejeződött, vagyis szemerkélő eső fogadta a csapatokat. Szerencsére gyorsan elillantak a felhők, a pálya pedig hamar száradni kezdett, így a tesztelő tíz csapat végre érdemi munkát végezhetett. Csipkedték is magukat, összesen mintegy 4000 kilométert teljesítettek. Délutánra a pálya hőmérséklete már elérte azt a tartományt, ahol a Bridgestone által Jerezbe szállított abroncsok optimálisan működnek.
A tréning kezdése után fél órával rögtön piros zászlókat lengettek, miután Nico Hülkenberg kicsúszott az Angel Nietóról (vb motoros) elnevezett kanyarban. Mint kiderült, a Williams hidraulikája makacsolta meg magát, a hidraulikafolyadék az egész hajtásláncot megtámadta, ami miatt hosszú órákon át a szerelők vették kezelésbe az autót.
 
Amint újra kinyílt a boxutca, a Toro Rossót vezető Buemi vitte a prímet, a svájci versenyző délben már 1:20,5-nél tartott, legközelebb Jenson Button volt hozzá, a délelőtt nem különösebben aktív címvédő hátránya azonban több mint 1 másodpercre rúgott.
11 óra környékén újból félbeszakították a gyakorlást. A vétkes Timo Glock volt, rögzítési probléma (túl alacsonyra rögzítették volna?) miatt leesett autójáról első vezetőszárnya, amit milliónyi részre szabdalt a VR-01-es, a sok törmelék miatt nem érkezett a piros zászló. Noha állításuk szerint „több létfontosságú aerodinamikai információt” gyűjtöttek 11 kör alatt, nem tudták folytatni a tesztelést, mivel még nem érkeztek meg alkatrészeik nagy része. Néhány hónap alatt ennyire tellett, alábecsülték volna a királykategóriát?
 
Délután minden csapat a hosszú etapokra helyezte a hangsúlyt, mindközül ki kell emelni Alonsót, a spanyol versenyző 48 kört teljesített egy huzamban, a legapróbb hiba nélkül. A benzinszintek miatt egzakt összehasonlítást nem lehet tenni, mégis érdekes, hogy a hasonló stinten lévő Michael Schumachernél átlagosan 1 másodperccel ment jobb köröket a kétszeres világbajnok. További optimizmusra adhat okot a Ferrari híveinek, hogy Alonso az etap végére, kopott gumikon gyorsult fel igazán, kifogástalannak tűnik a Ferrari gumikezelése, eleddig nem nagyon lehet gyenge pontot találni az F60-asban.
 
Az utolsó órában előbb Kobajasi és Schumacher közti apró koccanás borzolta a kedélyeket, majd nem sokkal a teszt vége előtt megállt a McLaren a 6-os kanyarban, Button bevallása szerint csak a biztonság kedvéért állt meg, ugyanis a műszerfalon kigyulladt a figyelmeztető lámpa. Néhány percre még elengedték a mezőnyt, Kobajasi pedig – bevallottan könnyű autóval – néhány századdal beslisszolt Buemi elé (a svájci „extra könnyű” autóval futotta meg legjobbját), vagyis az eddig reményteljes Sauberrel megnyerte a jerezi tesztelés második napját.
 
A Ferrari háza tájáról továbbra sem hallani semmilyen meghibásodásról, sőt, Alonso roppantmód elégedett volt, hogy már említett versenyszimulációja elején és végén hasonlóan könnyed vezethetőséget tapasztalt. A rivális McLarennél viszont a hírek szerint komoly motormelegedési problémával küszködnek, ezért extra légbeömlőket alkalmaztak. További érdekesség, hogy megbízható források szerint meglehetősen kevés, 30 kg-nyi üzemanyaggal a fedélzetén érte el Button legjobb eredményét. A Mercedes formája egyelőre nem túl meggyőző, Michael Schumacher véleménye szerint hamarosan világbajnokságért küzdhetnek vele, de a szezonnyitón nem vár győzelmet a verdától. A Renault krónikus alulkormányzottsággal küzd, amin csak a Barcelonára esedékes új aerodinamikai fejlesztések javíthatnak. Webber egész nap rengeteg benzinnel a fedélzetén autózott.
 
 
 
Végeredmény, Jerez de la Frontéra, Circuito de Jerez, 2. nap, 2010. 02. 11.
 
 

1.
Kobajasi Kamui
Sauber
1:19.950
 
103 kör
2.
Sébastien Buemi
Toro Rosso
1:20.026
+0.076
121 kör
3.
Jenson Button
McLaren
1:20.618
+0.668
83 kör
4.
Nico Hülkenberg
Williams
1:20.629
+0.679
67 kör
5.
Vitantonio Liuzzi
Force India
1:20.754
+0.804
80 kör
6.
Michael Schumacher
Mercedes GP
1:21.083
+1.133
124 kör
7.
Fernando Alonso
Ferrari
1:21.424
+1.474
129 kör
8.
Robert Kubica
Renault
1:22.003
+2.053
103 kör
9.
Mark Webber
Red Bull Racing
1:22.043
+2.093
99 kör
10.
Timo Glock
Virgin Racing
1:29.964
+10.014
11 kör

 
 Normális tesztelésre alkalmatlan körülmények uralkodtak Jerezben
 
Pénteken sem nyílt mód normális tesztelésre, szűk egy órát követően újfent megérkeztek a viharfelhők, délutánra pedig teljesen leszakadt az ég, még az extrém esőgumikkal sem lehetett a pályán maradni. A teszthelyszínek kiválogatásánál talán érdemes lett volna előzetesen utánajárni a mediterrán éghajlat ama alapvetésének, miszerint télen az átlagosnál jóval nagyobb az eső valószínűsége…
 
Az első egy órában Jaime Alguersuari volt a legaktívabb, lelkesedésének meglett az eredménye, hiszen a biztató formát mutató Toro Rossóval a hét legjobb időeredményével megnyerte az edzésnapot.
Ha kizárólag az esőben nyújtott tempót nézzük, akkor Nico Rosberg volt a leggyorsabb 1:27,5-ös idejével, egy tizeddel verte meg a szintén versenyképesnek tűnő Massát. Rosberg alatt egyébként újfent megállt a kocsi, utólag rendszerellenőrzésre hivatkoztak. A Mercedes pilótája versenyszimulációt végzett, emellett a rajtokat és a boxkiállást is gyakorolta. Barrichello volt a nap élmunkása a maga 120 körével, jobb híján a Cosworth- motorok élettartamát vizsgálták. A brazil veterán egyébként elhagyta a pályát még délelőtt a 9-es kanyarnál, ami miatt piros zászlót lengettek. Rajt kívül még Sutilnak (elektronikai hiba) és de la Rosának (valami kisebb hiba) kellett kisebb nehézségekkel szembenéznie.
A mezőny végén Hamilton és szokás szerint a Virgin végzett. A brit világbajnok csak egy gyors kört teljesített száraz pályán, ezért a gyatra idő, di Grassiék pedig egyáltalán nem léptek pályára az eső előtt, de később sem dolgozták túl magukat…
 
Végeredmény, Jerez de la Frontéra, Circuito de Jerez, 3. nap, 2010. 02. 12.
 

1.
Jaime Alguersuari
Toro Rosso
1:19.919
 
76 kör
2.
Pedro de la Rosa
Sauber
1:20.736
+0.817
58 kör
3.
Adrian Sutil
Force India
1:21.428
+1.509
48 kör
4.
Felipe Massa
Ferrari
1:21.603
+1.684
72 kör
5.
Sebastien Vettel
Red Bull Racing
1:21.783
+1.864
59 kör
6.
Vitalij Petrov
Renault
1:22.000
+2.081
68 kör
7.
Nico Rosberg
Mercedes GP
1:22.820
+2.901
53 kör
8.
Rubens Barrichello
Williams
1:23.217
+3.298
120 kör
9.
Lewis Hamilton
McLaren
1:23.985
+4.066
68 kör
10.
Lucas di Grassi
Virgin Racing
1:37.107
+17.188
8 kör

 
 
Az utolsó napon a McLaren is bizonyított
 
A jerezi első teszthét utolsó napja ugyanúgy kezdődött, mint a héten megszokott volt: szitáló eső, vizes aszfalt, kimondottan hideg idő. Ennek ellenére muszáj volt dolgozni, így hát többen aktivizálták magukat már az első órában. Előbb köztes esőgumin sorjáztak a hosszabbnál-hosszabb etapok, majd dél felé közeledve szép lassan mindenki átváltott a barázdamentes slickekre, a pálya állapota délutánra már közelített a kívánatos szinthez. Felipe Massa volt a leginkább bevállalós, ő kockáztatta be legelőbb a száraz pályás abroncsokat. A brazil versenyző egészen elképesztő, 160 körös penzumot teljesített egész nap, méghozzá korrekt átlaggal hozta a durván három teljes versenytávnak megfelelő körszámot. Három alkalommal is megszakították a tesztelést piros zászlóval, ám csak Vettel esetében valószínűsíthető a műszaki meghibásodás, mivel a Red Bullt korai leállását követően hosszú órákig szerelték. Massa és Schumacher autóját is tréler szállította vissza a boxba, majd aztán szinte azonnal folytatták a munkát, így gyaníthatóan nem volt szó egyébről, minthogy az autó fogyasztását szimulálták versenykörülmények közt.
 
A délutáni órákban Sutil és Barrichello adta át egymásnak a legjobb időeredményeket, majd az utolsó pillanatban az addig utolsóelőtti Lewis Hamilton tetetett fel friss abroncsokat, s egy 3 körös etap részeként megfutotta a nap, egyben a hét legjobb időeredményét. A nap legnagyobb részét a fékek és a súlyelosztás tanulmányozásával töltötte a McLaren. Örömteli, hogy a Virginnek végre kijött a lépés, 63 kört teljesített di Grassi, problémamentesen, ráadásul nem is végzett az utolsó helyen. Ez a pozíció ugyanis annak a Jaime Alguersuarinak jutott, aki a pénteki edzésnapot még „meggyőző fölénnyel nyerte”. Ebből is látszik, hogy inkább a harispexek bélből való jóslása, mintsem a tesztekből következtetéseket levonni…
 
A csapatok legközelebb jövő héten gördülnek pályára, immáron a Lotus istállóval kiegészülve ugyanúgy Jerezben dolgoznak végig 4 napot.
 
 
Végeredmény, Jerez de la Frontéra, Circuito de Jerez, 4. nap, 2010. 02. 13.
 
 

1.
Lewis Hamilton
McLaren
1:19.583
 
113 kör
 
2.
Adrian Sutil
Force India
1:20.180
+0.597
84 kör
 
3.
Rubens Barrichello
Williams
1:20.341
+0.758
90 kör
 
4.
Robert Kubica
Renault
1:20.358
+0.775
85 kör
 
5.
Michael Schumacher
Mercedes GP
1:20.613
+1.030
84 kör
 
6.
Sebastien Vettel
Red Bull Racing
1:21.203
+1.620
90 kör
 
7.
Felipe Massa
Ferrari
1:21.485
+1.902
160 kör
 
8.
Pedro de la Rosa
Sauber
1:22.134
+2.551
105 kör
 
9.
Lucas di Grassi
Virgin Racing
1:22.912
+3.329
63 kör
 
10.
Jaime Alguersuari
Toro Rosso
1:24.072
+4.489
98 kör
 

 
 
Nagy Dávid (Dave)
Szerző a Flag Polgári Műhely tagja
 

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Gasztronómia (539) Történelem (18) Gazdaság (705) Irodalmi kávéház (537) Kultúra (7) Heti lámpás (312) Rejtőzködő magyarország (168) Flag gondolja (36) Egészség (50) Politika (1582) Belföld (10) Nagyvilág (1310) Alámerült atlantiszom (142) Életmód (1) Titkok és talányok (12) Mozaik (83) Mozi világ (440) Tv fotel (65) Tereb (146) Jobbegyenes (2788) Sport (729) Emberi kapcsolatok (36) Nézőpont (1) Vetítő (30) Szépségápolás (15) Mondom a magamét (7546) Autómánia (61)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>