Ma 2024 április 29. Péter napja van. Holnap Katalin, Kitti napja lesz.
b6c3132e10b76cdc1dcc41fb9b3dbcd7.jpg

Kozmopoliták és a nevelés

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

Izzik a levegő a köznevelési törvénytervezet körül. Hoffmann Rózsa már túl van egy országos körúton, vagy száz egyeztetésen, tucatnyi találkozón – de továbbra sem nyugszanak a kedélyek. Egyelőre számokon folyik a vita.

Mennyi lesz a kötelező óraszám? Mekkora béremelésre számíthatnak a pedagógusok? Mennyit bocsáthatnak el? Létezik egy hangos ellenzéki hátszéllel előretolt erő, amely folyvást riogatja a szakmát. Pedig az érdekek azonosak. A lövészárkok kiásása már csak azért is furcsa, mert a kormányzat a „kisiskolák” újranyitása és a béremelés mellett tette le a voksát. Beszédes, hogy a gyurcsányizmus éveiben, a valóban megtörtént (nem megjósolt) iskolabezárások és az óraszám emelése miatt nem volt ily hangos a liberális értelmiség. Vajon nem csak arról szól ez a cirkusz, hogy lejárassák az oktatási államtitkárságot mielőtt a tartalmi rendeletek megalkotásába kezdene?

A köznevelési törvénytervezet ugyanis nem tartalmaz olyat, ami rosszabb helyzetbe hozna bárkit. Sem pedagógust, sem diákot, sem szülőt. A törvénynek van egy kulcsfogalma: a nevelés szándéka. Ami értékelvűséget jelent. És ha ehhez hozzátesszük az egyik szövegrészletet, mindjárt világossá válik minden: „Az iskolai nevelés-oktatás tartalmi egységét, az iskolák közötti átjárhatóságot a Nemzeti alaptanterv (a továbbiakban: NAT) biztosítja, amely meghatározza az elsajátítandó műveltségtartalmat (…) A NAT-ban foglaltak érvényesülését a kerettantervek biztosítják. Az egyes iskolatípusokban és oktatási szakaszokban a kerettantervek tartalmazzák a nevelés és oktatás céljait, a tantárgyi rendszert, az egyes tantárgyak témaköreit, tartalmát…”

A demokratikus gyakorlat szerint a törvény elfogadása az Országgyűlés feladata, a Nemzeti alaptantervet a kormány, a kerettanterveket a miniszter rendeletei képezik. A törvény a működési szabályokat fekteti le; a kerettantervek a konkrét tartalmat. Ez így volt eddig is. Az egyedüli változás, hogy először van a kormányzati politika mögött nem liberális értékalapú szándék. Nos, ettől rettegnek a szabadelvű oktatásirányítók. Félnek, hogy a tartalom nemzeti értékekkel töltődik fel. Azokat a rendeleteket, amelyekben a magyar kultúra konkrét tartalmai erősödnek meg – nehezebb lesz támadni. Könnyebb most tönkretenni minden változtatási akaratot!

A liberális oktatásirányítók, véleményformálók és az állítólagos érdekképviselők felismerték a „veszélyt”: az oktatás nemzeti tartalommal töltődik fel a kormányzat rendeletei által. És ahogy Szent-Györgyi Albert fogalmaz: „Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája.” A modern liberálisok (nem úgy, mint a 19. századi magyar szabadelvűek) kozmopoliták. A szocia­listák is. Eddig az SZDSZ és az MSZP követte ezt az utat. Most a Demokratikus Koalíció következik. Számára egy olyan generáció, amelyik nemzeti értékelvű oktatásban-nevelésben részesül, egyenlő a hosszú távú politikai öngyilkossággal. Hisz az ellentmond a kozmopolitizmus világképének, így az ő politikájuknak is.

Nagy Ervin, magyarhirlap.hu

 

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Rejtőzködő magyarország (168) Heti lámpás (312) Kultúra (7) Mozaik (83) Flag gondolja (36) Szépségápolás (15) Tv fotel (65) Sport (729) Belföld (11) Vetítő (30) Gasztronómia (539) Mozi világ (440) Titkok és talányok (12) Jobbegyenes (2794) Történelem (18) Mondom a magamét (7568) Nézőpont (1) Politika (1582) Életmód (1) Gazdaság (706) Nagyvilág (1310) Emberi kapcsolatok (36) Tereb (146) Irodalmi kávéház (537) Egészség (50) Alámerült atlantiszom (142) Autómánia (61)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>