
Lovas István: A sajtó baja
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://www.flagmagazin.hu)

         

 

    Lovas István: A sajtó baja  

  2015 február 14.  Flag           

Szöveg méret

  
Mentés     

  
  
  

0 

Még nincs értékelve

Mérték   

    
A médiáról szóló közhelyek egyike, hogy az internet korában a nyomtatott lapoknak vége. Csakhogy ez nem
egészen igaz. Finnországról még a legrosszabb akarattal sem mondható el, hogy lakosai internet-analfabéták,
vagy az országban korlátozott a hozzáférés a világhálóhoz.

1. oldal (összes: 5)



Lovas István: A sajtó baja
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://www.flagmagazin.hu)

Ennek ellenére az 5 és fél millió lakosú országban a vezet? finn napilap, a Helsingin Sanomat napi 370 000
példányban fogy el. Ez mintegy hétszázezres példányszámú magyar napilapot jelentene a lakossághoz mért
arányban.
 A „Hesari”, mint a helyiek becézik, messze nem bulvárlap, hanem politikai napilap.

A finnek második legnagyobb példányszámú országos napilapja az Amulehti 130 ezres példányszámmal
büszkélkedhet. E skandináv országban mindennapos látvány, hogy egyetemisták és középiskolások is újságokba
mélyednek. A villamoson, buszon, a metrón megszokott látvány az, ami nálunk volt 15-20 éve: napilapot olvasó
utasok. Vajon ki merné állítani, hogy a finnek „nem haladnak a korral”?

2. oldal (összes: 5)



Lovas István: A sajtó baja
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://www.flagmagazin.hu)

Nálunk a négy országos politikai napilap összpéldányszáma mintegy százezer. A tízmilliós Csehország vezet?
lapjának, a Mlada Fronta Dniesnek a példányszáma önmagában ennek a kétszerese.

Az kétségtelenül igaz, hogy a nyomtatott sajtó visszaszorul, de egyrészt nem olyan mértékben, mint azt elhitetnék
velünk. És nem egy napilap példányszáma n?. Így a Wall Street Journalé, amely meghaladva a napi 2 millió
nyomtatott példányt, megel?zte az USA Today cím? amerikai újságot, így az Egyesült Államok legolvasottabb
napilapja lett. Vajon mi okozta a növekedést? Csak nem az, hogy mind több embert érdekel, amit benne talál?

A legkeresettebb indiai napilap, a Times of India példányszáma az utóbbi években átlagosan 15 százalékkal n?tt,
és 3,4 millió példányban nyomtatják.

A nem angol nyelv? lapok közül a legnagyobb példányszámú a Jomiuri Simbun nev? japán lap. Még mindig 10
millió példányban fogy, s ez a szám az elmúlt években csupán mintegy 1-2 százalékkal csökkent. Ez a
példányszám nálunk, szintén népességarányosan, több mint nyolcszázezres lapot jelentene. Ugye, a japánokat
sem lehet internetre hiába éhez? népnek min?síteni?

A magyar nyomtatott sajtó nyomora más példával is szemléltethet?. Nálunk az országos politikai napilapok 16-20
oldal lapterjedelemben jelennek meg. Belgiumban a 4,5 milliós francia nyelv? piacnak szánt két vezet? lap
oldalszáma ennek több mint négyszerese. A La Libre Belgique napi 64 oldalon jelenik meg, tele reklámmal.

A hazai napilapoknak bármilyen furcsa, egyetlen f?állású külföldi tudósítója sincs, nem hogy több tucat lenne. Így ki
vannak szolgáltatva az MTI balliberális hírsz?r?jéb?l átvett jelentéseknek.

A jobboldali napilapokat, akár a jobboldali elektronikus médiát nyilvánvalóan keresettebbé, illet?leg érdekesebbé
tenné, ha a jobbközép kormányt nagyobb er?vel bírálnák jobboldalról. Nem d?lne össze a világ, csak az olvasók
száma gyarapodna, ha például feltenne olyan kérdéseket, mint hogy miért lehetett Such György az Országgy?lés
Hivatalának f?igazgatója, a 9,4 milliós havi fizetésér?l is ismertté váló egykori közszolgálati rádióelnök, egy korábbi
Demszkyt ajnározó kötet egyik szerz?je, aki rádióelnök korában azért nem vette észre az épületkomplexum
udvarán 2006 ?szén véresre vert embereket, mert „nem oda nyílt az iroda ablaka”.
  Vagy megkérdezné Heged?s Zsuzsa miniszterelnöki f?tanácsadót, hogy még most is büszkeséggel tekint arra,
hogy egyik alapítója volt az Antall-id?kben a külföldnek is Magyarország elleni muníciókat tálcán kínáló Tégy a
gy?lölet ellen! mozgalomnak.

Szintén tévhit, hogy az olvasókat csak a bulvársajtó érdekli. Vajon Olaszországra nézve ez miért nem igaz? Ott

3. oldal (összes: 5)



Lovas István: A sajtó baja
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://www.flagmagazin.hu)

ugyanis nincs egyetlen bulvárlap sem. És kávéházakban is forgatják a napilapokat úgy, hogy az olvasást nem
nehezítik meg az úgynevezett „szingli repül?oldalak”, melyek kiesnek a keretb?l, mint a Magyar Nemzet 7-ik és
8-ik oldala.

A magyar sajtószférában meggyökerezett másik tévhit, hogy a jobboldali sajtó túlsúlyba került. Ezt – tragikusan –
nem egyszer kormánytényez?k is ismételgették, segítve az önelégült tétlenséget.

A jobboldali elfogultsággal nem vádolható Vásárhelyi Mária szociológus nemrég a Klubrádiónak azt nyilatkozta,
hogy a jobboldal az internetes médiába „még be se tette a lábát”. Majdnem igaza van. Aki az interneten témára,
kommentárokra keres, tudja, mennyire így van: hemzsegnek az olyan világhálós források, mint az Index.hu, az
Origo.hu, a Hvg.hu és balliberális társaik, míg messze kevesebb találat fut be jobboldali forrásokból. Holott az
ország választóinak érdekl?dése elsöpr? többséggel sokkal inkább jobboldali, mint balliberális. Vagyis nagyon is
lenne igény jobboldali internetes médiumra.

A hosszú ideje forrongó és most nyíltan kirobbanó Simicska–Orbán vitával – amelynek hátterér?l eddig csak
találgatásokat lehetett olvasni – a jobboldalnak sikerült egy nap alatt szinte teljesen lerombolnia azt, amit hosszú
éveken át felépített, beleértve az elektronikus médiát.

A kormány most a közszolgálati média hírszolgálatának kiépítésére összpontosít. Az elmúlt negyedszázad
médiatörténetének ismeretében nem valószín?, hogy bárkinek is kételye lenne: ha a mai koalíció veszít, nagyjából
órák kérdése a felépítend? tévés hírszolgálat átállítása egy olyanra, amely azt az eseményt se közvetítené, ha a
tévé székházat felb?szült tüntet?k felgyújtanák.

Az eddigi jobboldali kormányok nagy hibája, hogy nem segítették a világnézeti keresletnek is megfelel?,
egészséges sajtóviszonyok kereteinek, illetve szerkezetének megteremtését, illet?leg az ezt gátló akadályok
eltakarítását. Csupán egyedi projektekben gondolkodtak.

Ha a hírek szerint most készül?d? jobboldali internetes portál, a Via.hu szintén nem mer majd feltenni olyan
kérdéseket, akár a mostani jobboldali sajtó, hogy vajon szükséges volt-e 7-8 milliárd forintot kiadni egy el?re
tudhatóan nem hálát, de további viszályt kiváltó Sorsok Háza projektre és további 35-40 milliárd forintot a
holokauszt emlékévi projektekre akkor, amikor kórházakban a körömkefét a mosdóhoz kell láncolni, az nem lesz
átüt?en sikeres. Vagy ha szintén nem meri feltenni azt a kérdést, hogy a nyilvánosság háta mögött miért
ömlesztenek milliókat olyan balliberális megmondó emberek zsebébe, mint Geszti Péter és társaik.

Mivel a jöv?be látás privilégiuma senkinek nem adatott meg, megkockáztatható, hogy egy kormányváltás után a
jobboldal szinte sajtó nélkül marad majd. A jobboldal számára e nem igazán vidám médiajöv?képet talán csak az
árnyalhatja, hogy Oroszországban megszületett az elvi döntés az RT globális orosz televízió magyar nyelv?
adásának megindításáról.

Ebb?l a helyzetb?l minden bizonnyal már csak úgy lehetne kiutat találni, ha a felel?sökben lenne er? és akarat a
helyzet gyökeres újragondolására. Az óra éjfél el?tt egy percet mutat.

(Lovas István, FB, 2015-02-12)

Tisztelt olvasók! Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Flag Polgári Magazin facebook oldalát,
a következ? címen: https://www.facebook.com/flagmagazin
- Minden "lájk számít, segíti a magazin m?ködését!

Köszönettel és barátsággal!
www.flagmagazin.hu

     
    
   

4. oldal (összes: 5)

https://www.facebook.com/flagmagazin
http://www.flagmagazin.hu


Lovas István: A sajtó baja
Közzétette: www.flagmagazin.hu (https://www.flagmagazin.hu)

          

   
  

Ajánló

   

  

5. oldal (összes: 5)

http://www.magyarmenedek.com/products/16683/100_evvel_Trianon_utan_DVD_-_Drab...

	textsize_select: []
	form_build_id: form-yVQvxlIAEK8iLH0gHCRbgeX3E3mCYBGfHbDdBEJvj-4
	form_id: textsize_form
	vote: []
	form_build_id: form-5MOVsBFjGCME_uWLHTHKFInHELwmgmx0p7in_kjgKxY
	form_id: fivestar_custom_widget


