Ma 2021 február 25. Géza napja van. Holnap Edina napja lesz.
8e23a33b5535fc71b8cc459e8d2561e9.jpg

Amerikából jelentem LXXXVII. - Grand Central Terminal

Flag

Szöveg méret

Még nincs értékelve

A Grand Central Terminal számomra New York egyik leglenyűgözőbb épülete. Sajnos nem látogathatom meg túl gyakran, mert a mi vonat útvonalunk pont az ellenkező irányban van, de amikor csak tehetem, felkeresem.

Órákat el tudok tölteni az átjárók kis üzleteiben, a lenyűgözően hatalmas várócsarnokban, meg a kevésbé látogatott, rejtett zugokban. Nézem a nyüzsgő tömeget, elmajszolok egy frissen sült croissant-t és hirtelen az 1920-as évek New York-jában érzem magam. Nem tudom, mi vonz ehhez a helyhez. Talán a vonatok, a vasút iránti örök szerelem? Vagy valami más?  Nem tudom igazán, de megpróbálom nektek hűen bemutatni ezt a nevéhez méltó, valóban grandiózus helyet és ígérem, a filmek szerelmesei sem maradnak ma sem csemege nélkül.

A Grand Central Terminal hívők fülének kifejezetten sértő, amikor a Terminal-t "legrandcentralstation"-zik, hisz ez nem vasútállomás, hanem végállomás, terminál, hisz innen csak indulnak, de már mennek tovább vonatok. A Grand Central a világ legnagyobb vasútállomása (magyarul muszáj így neveznem), amennyiben a peronok (44), illetve a vágányok számát (67) tekintjük. A 67 vágány két emeleten osztozik, mindkettő a felszín alatt. Az állomás a Metro-North Railroad mentén elhelyezkedő városokat szolgálja ki Westchester, Putnam, és Dutchess megyékben, melyek New York Államban találhatóak, valamint Fairfield és New Haven megyéket Connecticut-ban.

A pályaudvar, melyet a Vanderbilt család építtetett 1913. február 2-án fogadta először az utazóközönséget. Az épület a 42. Street - Park Avenue vonalon található. Az említett 67 vágány természetesen nem halad keresztül az amúgy is zsúfolt City-n. Mind a két szintről az induló vonatok a Park Avenue alatt épített alagúton hagyják el a városközpontot. A pályaudvar annak ellenére, hogy a Park Avenue kellős közepén áll, nem zavarja a forgalmat, mivel az épület előtt a sugárutat megmagasították, a jobb és bal sávok kettéválnak és megkerülik az épületet. Ezzel a megoldással a 42. Utcát sem zavarja a vasútállomás hatalmas forgalma.

A Grand Central Terminal amellett, hogy New York City egyik legfontosabb forgalmi csomópontja, szórakoztató, kulturális központként sem utolsó. Az állomás peronjait átjárók kötik össze, melyek közül az úgynevezett Main Concourse (Főátjáró) a hely lelke. Itt mindig rengeteg ember gyűlik össze, napszaktól függetlenül. Unatkozó helybéli ingázók és ámuló, fényképező turisták. Itt találhatóak a jegyváltó pénztárak, bár a jegyváltó automaták üzembe helyezésével egyre kevesebb nyit ki. A nagy váróteremben kifüggesztett hatalmas amerikai zászlót a szeptember 11-i támadás után pár nappal helyezték el. A központi információs pavilon is itt működik. A  pavilon tetején látható, négy égtáj felé mutató óra opálból készült és valószínű, hogy a Grand Central Terminal legismertebb szimbóluma. Az óra értékét a Sotheby's és a Christie's aukciósházak 10 és 20 millió dollár között adják meg. A váróterem New York egyik kedvelt találkozóhelye és az Improv Everywhere egyik legismertebb akciójának, a "Megfagyott Grand Central"-nak is helyet adott. Az erről készült videót ]]>itt]]> nézhetitek meg, az Improv Everywhere társulatról pedig már múlt évben írtam bejegyzést. Aki még nem olvasta, ]]>ide]]> klikkelve megteheti.


A nagyterem információs pavilonja egyik oldalában "titkos" ajtó található. Az ajtó mögötti csigalépcső az alsó szint információs bódéjához vezet. Nem ez az egyetlen titkos átjáró és tikos hely a Grand Central-on, de erről majd egy következő bejegyzésben mesélek. (Kifejezetten izgalmas, föld alatti utazás lesz. Megígérem.)

A nagyterem mennyezete külön bekezdést érdemel, hisz története lenyűgöző. A mennyezetet borító égbolt a csillagászati jegyekkel 1912-ben készült el. A festmény az évek során egyre sötétebb lett, így 1998-ban restaurálásra került sor. A közvélemény úgy tudta, az elszíneződést a gőzmozdonyok füstje és a diesel vonatok okozták, ám tudósok kimutatták, hogy a sárgás elszíneződés még a 20-as években kezdődött és a rengeteg dohányfüst és nikotin okozta. A restauráló csapat egyetlen sötét foltot meghagyott az utókornak, emlékül és elrettentésül.

A falakat ábrázoló égbolt és csillagövi jegyek külön vita tárgyát képezik, mivel fordított sorrendben követik egymást, mint a valódi égbolton. A  miértre a Vanderbilt család azt a választ adta, hogy a festmény alapjául egy középkori kézirat szolgált, mely az Univerzumot Isten szemszögéből ábrázolta, azonban ez az elmélet nem állja meg a helyét és a legtöbben a mai napig azt állítják, a Vanderbilt család szégyenében találta ki a sztorit, a valóság az, hogy a festmény alkotói egyszerűen fordítva tartották a terveket és így történt a galiba.


A Main Concourse-on sétálva, ha felpillantunk, mindenhol hatalmas, gyönyörű csillárok lógnak, amelyekről sokáig az a pletyka keringett, hogy nem is aranybevonatúak, csupán bronz fedi őket. A szóbeszéd hamisnak bizonyult és azoknak volt igazuk, akik az eredeti sztoriban hittek, vagyis minden egyes lámpatest arannyal futtatott, a bronzos hatás a piszoknak köszönhető. Napjainkban a csillárokat gyakorta tisztítják.


A pályaudvar második legnagyobb átjárója az alsó szinten található Dining Concourse vagyis étterem folyosó, melyen végighaladva találhatunk gyorséttermeket és kifejezetten színvonalas étkezdéket egyaránt. A leghíresebb az Oyster Bar, melynek masszív falait úgynevezett Guastavino boltív- és csemperendszer borít, mely megoldással Manhattan-ben barangolva többször is találkozhatunk.

A vasútállomás főátjáróit összekötő mellékutakon rengeteg üzlet, deli, pékség, könyvesbolt, újságos található, valamint egy Starbucks és egy Rite Aid gyógyszertár is. Akár egy bevásárlóközpont. A pékségekből, cukrászdákból áradó illatok egyszerűen ellenállhatatlanok.

A Grand Central területén található a New York Transit Museum (New York Közlekedési Múzeum) is.

A pályaudvar 42. utcai frontján található óra a világ legnagyobb Tiffany üvegórája, a körülötte látható Minerva, Herkules, és Mercurius szoborcsoportot, mely a Transportation névre hallgat, Jules-Felix Coutan, francia szobrász készítette. Minerva a bölcsességet, Herkules az erőt, míg Mercurius a sebességet, az utazás élményét jelképezi. 1941-ben, amikor a homlokzat elkészült, ez az szoboregyüttes a legnagyobbnak számított a világon, a maga 14 és fél méterével, ugyanakkor az óra is világelső lett a 4 méteres számlap átmérővel.

Végezetül jöjjön még néhány titok. Amikor először jártam a pályaudvaron, a Dining Concourse szinten haladva, el se tudtam képzelni, hogy az Oyster Bar előtti kis "téren" miért olyan nagy a sokadalom. Ráadásul azt láttam, hogy néhányan a tér sarkaiban állnak, háttal a többieknek. Minden egyes sarokban egy-egy ember. Nem igazán hittem, hogy ez egyfajta büntetés lenne, de őszintén szólva nem tudtam mit kezdeni a látottakkal, megkérdezni meg valahogy szégyelltem, így amikor hazaértem, azonnal utánakérdeztem, mi is folyik a pályaudvaron. A megkérdezettek persze azonnal tudták a választ és elmondták, hogy amit láttam, az a Grand Central Whispering Gallery, vagyis Grand Central Suttogó Csarnok. Amennyiben a párok egymással szemközti sarokba állnak és suttogni kezdenek, a másik oldalon úgy lehet hallani, mintha a társunk mellettünk állna. Ez a különös jelenség az építészek szerint azért keletkezett, mivel a boltívek alatt húzódó rések tökéletesen átvezetik a hangot egyik oldalról a másikra. A Whispering Gallery-t felkeresik a turista csoportok és kedvenc leánykérő hely is egyben.

S ha már esküvő, akkor meg kell említeni egy másik helyiséget is, a Grand Central Kissing Room-ot, a Csókolózó Termet. A vonatozás aranykorában, az 1930-40-es években a Biltmore peronra érkezett a híres 20th Century Limited expresszvonat, mely a nyugati partról hozta a színészeket, politikusokat, hírességeket, akiket itt csókkal, öleléssel vártak családjaik, barátaik, politikus társaik. A hírességek ezek után a híres Biltmore Hotel-ben szálltak meg, amely épületben ma a Bank Of America található.

Végezetül pedig jöjjenek a beígért mozifilmek, melyeket a Grand Central Terminal-on forgattak. A Csontember,  Carlito útja, Összeesküvés elmélet, A Halászkirály Legendája, Men In Black, Men In Black II, Hullámok Hercege, Szép kis nap,  A szabadság útjai, Superman - csak néhány a sok közül. A képeket A szabadság útjai/Revolutionary Road című filmből fotóztam.


 

Garbutt Katalin
]]>http://tinkmara.freeblog.hu/]]>

Szerző a Flag Polgári Műhely tagja

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Mindig naprakészen legfrissebb híreinkből!

Gasztronómia (539) Flag gondolja (33) Rejtőzködő magyarország (171) Mondom a magamét (5126) Alámerült atlantiszom (142) Irodalmi kávéház (505) Jobbegyenes (1967) Mozaik (83) Életmód (1) Titkok és talányok (12) Nagyvilág (1454) Autómánia (61) Tereb (140) Vetítő (37) Emberi kapcsolatok (36) Belföld (5) Szépségápolás (15) Heti lámpás (252) Gazdaság (657) Kultúra (6) Politika (1572) Tv fotel (65) Sport (729) Egészség (50) Mozi világ (440) Történelem (14)
]]>eff]]>
]]>free speech]]>
]]>mti]]>